OT - Podvodni keska - bylo potapec

Petr Zahradnik clexpert na clexpert.cz
Neděle Listopad 11 23:52:19 CET 2012

Původní zpráva ze dne 11.11.2012 od Šerých Jakub:

> Tedy nevim, ja s potapenim nemam absolutne nic spolecneho, ale tyhle
> reci tady mi silne pripominaji situace z meho sportu - paraglidingu,
> ktere jsem uz nekolikrat zazil. Samouk, ktery v zivote nebyl na
> zadnem kurzu, na kopci uplne stejnymi recmi poucuje cloveka, kteremu
> prave pujcil svuj sileny kus hadru (tomu se ani padak neda rict).
> Rika mu, ze se jen rozbehne, a pak bude tahat za tyhlety snurky a
> ono to poleti.

A mně zase silně připomínají situace z T5 geocachingu. Nejsem žádný
horolezec, ale můj 12-letý syn dělá geocaching. Začali jsme to dělat
spolu a chtěli jsme dělat i T5 keše. Máme kolem sebe několik kamarádů,
kteří v té době slaňovali, v tom by nebyl problém. Jít s nimi a nechat
si to ukázat. Ale to je přesně to, co jsem nechtěl.

Takže jsem nám oběma zaplatil lezecký kurs na umělé stěně. Stálo to
několik tisíc. Nebylo to nic extra, ale naučili jsme se tam hlavně ty
bezpečnostní zásady. Jak se správně navázat, jak se správně jistit. Od
instruktora, tedy od někoho, kdo to opravdu umí. Copak já vím, kde se
to naučil kamarád?

Vylezli jsme z kursu a šli do toho. Postupně, pomalu. Dokoupili jsme
ještě spousty jiného vybavení, já jsem nastudoval tuny teorie a
postupů. Pak jsem najednou zjistil, že jdeme s kamarádem na společnou
akci, on má tu fyzičku, kterou třeba zase já nemám, on se nebojí
ničeho, když já zase ten strach mám, no a on se neumí na sedák navázat
osmičkovým uzlem, on neumí přivázat lano ke stromu... ale jde do
toho... hlavně si pořádně zahuláká a jde do akce, jen když mu někdo
přidělá lano.

Tohle není žádná prdel, slaňovat z 30-metrové skály nebo lézt 20 metrů
na strom, já bych nikdy nelezl po neprověřeném cizím lanu, nikdy bych
se nespolehl na to, že mě někdo přiváže, aniž bych si všechno
překontroloval. Někteří lidé jsou šílení kaskadéři, to je až
neuvěřitelné, co vyvádějí.

Ale nejen třeba ti šílenci, i zkušení horolezci někdy blbnou. Před
několika měsíci jsme byli společně na jedné lezecké keši, kde se
muselo lézt i nahoru. To my moc neumíme jako prvolezci. Kamarád s
sebou vzal svého kamaráda horolezce, aby tam vylezl první a zajistil
nás, až tam polezeme my. OK, ona tam vyhupkal a všechno dopadlo dobře.
Nicméně, když jsme si nasazovali přilby, on říkal: "Neblbněte, rychle
to sundejte, tady přilby nikdo nenosí, to budeme za blbce." No, mně je
srdečně jedno, že budeme za blbce, jakmile lezeme po skalách, máme
přilby oba dva. Když lezeme po stromech, já přilbu většinou nemám, ale
syn ji mít musí i tam.

Vždycky se může něco stát, to je jasné. Ale já musím mít jistotu, že
jsem udělal maximum pro to, abych všechno omezil, co to jen jde. Že
jsem si všechno překontroloval, všechny uzly drží, lana v pořádku,
karabiny v pořádku. Ano, já jsem přesně ten typ, který když uvazuje
lano kolem stromu, dá tam ještě jednu smyčku s karabinou navíc.

Mimochodem, něco pro elektrikáře:

https://picasaweb.google.com/102010967522963409565/Stozar0kV?authuser=0&feat=directlink

Minimálně 1/3 stožáru, možná víc, je ještě dole v těch stromech...

Petr Zahradník, počítačový expert

Petr Zahradník, Computer Laboratory
Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem
telefony: 910 256 000, 910 80 60 40, 475 501 627, mobil: 602 409 601