OT: flexibilni privody (bylo: Ventil na vodu)

Jaroslav Lukesh lukesh na seznam.cz
Pátek Listopad 9 10:13:50 CET 2012

Ty tlakové rázy vznikají taky u pračky při zavření ventilu a jsou patrné i u
běžného kohoutku. Proto u pračky mám kohoutek dost přivřený, aby ty rázy
byly minimální.

----- Původní zpráva -----
Od: "Vláďa Anděl" <vaelektronik na vaelektronik.cz>

Před mnoha a mnoha lety, tuším tak rok 1970 jsem slyšel, že je ve
vodovodní síti zakázané používat např kulové a podobné ventily, které
jedním prudkým pohybem zavřete (otevřete) a mohou dělat tlakové rázy.
Točení kohoutkem tak rychlé není, tam nebezpečí nehrozí. Dnes nic jiného
než pákové baterie nepoužíváme a tyhle rázy nikdo neřeší. Třeba praskání
hadic je zrovna důsledek těch tlakových rázů a nejspíš bude dost závislé
na uživateli, jestli tu páku při zavírání vezme do ruky, nebo do ní jen
tak klepne. Je otázka, kam až se ta tlaková špička šíří a co se s tím dá
dělat, jestli třeba ta expanzka, jak tady někdo navrhoval. Pokud
expanzka, myslím že by stačil úplně minimální objem, nějaká stabilní
bublina v potrubí. Bylo by hezké přesvědčit někoho na patřičné škole
(asi na strojárně když vysoká instalatérská není), aby si to vzal třeba
jako bakalářku.
Anděl