Pupinace

Daniel Valuch daniel.valuch na orange.fr
Pondělí Listopad 5 12:28:15 CET 2012

cely jav vysvetlil a vypocital brilantny britsky matematik/inzinier
Oliver Heaviside. Kto sa trochu zaobera elektromagnetickym polom o nom
uz urcite pocul. Na rozdiel od Pupina ktory len zrealizoval vyssie
pochopene/vypocitane.
http://en.wikipedia.org/wiki/Heaviside_condition

Prenosove vedenie ma urcite parametre, ktore ovplyvnuju jeho vlastnosti.
Uz ste sa urcite stretli s RLCG modelom. Ako pisete na prvy pohlad
vyzera ako dolnopriepustny filter takze zvysovanie indukcnosti by malo
zhorsovat prenosove vlastnosti.
Idealne prenosove vedeni ma nulovy utlm a vsetky frekvencie sa na nom
siria rovnako rychlo. To znamena ze prenasa signal neskresleny.
Kazde realne prenosove vedenie ma ale nejaky odpor a zvod co sposobuje
ze ma frekvencne zavisly utlm a rozne frekvencie sa na nom siria roznou
rychlostou (disperzia). Inymi slovami povedane ked takym vedenim poslete
pulz tak na vystupe bude skresleny.
Poslite cez koaxialny kabel kratky ihlovy pulz a na konci vam vylezie
nieco co ma rychlu nabeznu hranu, rozplacnuty vrchol a strasne dlhy
chvost. Prave preto ze sa rozne frekvencie siria roznou rychlostou a
niektore na koniec koli utlmu nemusia ani dorazit.

Toto je prave to co vypocital O. Heaviside. Nasiel podmienku pre hodnoty
ekvivalentnych prvkov vedenia tak aby bola disperzia a utlm minimalny.
Tie podmienky samozrejme platia len v urcitom frekvencnom pasme. Tak ako
bolo uz povedane da sa tym vyrovnat charakteristika na nizkych
frekvenciach za cenu straty prenosu na vysokych frekvenciach. Ale uloha
ma pouzitelne riesenie.

Potom staci uz len nejaky francuz co vie navinut cievku a voila... Ma ho
tam!

b.