Re: Pupinace

Petr Zapadlo zapik na email.cz
Pondělí Listopad 5 08:22:40 CET 2012

Dobrý den,

hledejte "telegrafní rovnice", resp jejich tvar pro vedení. - já bohužel již nevzpomenu :-)

Funguje to tak, že vložená indukčnost sice tvoří dolní propust, tj zvyšuje útlum nad zlomovým kmitočtem, ale pod ním naopak dojde k výraznému snížení útlumu.

Jestliže klasický telefonní pár má zlomový kmitočet někde v řádu 100kHz, tak vložením pupinačních cívek dojde ke snížení tohoto kmitočtu až na cca 10kHz, což pro přenos telefonních hovorů v základním pásmu nijak nevadí a snížení útlumu hodně pomůže. Je třeba si uvědomit, že tato technika se využívala v počátcích telefonie, kdy aktivní zesilovače de fakto neexistovali.

Petr Zapadlo