[OT] Docela pekne elektricke auticko

gatilo gatilo na centrum.cz
Sobota Listopad 3 17:32:31 CET 2012


 3.11.2012, 17:02:32

Souhlas, pro nejake specificke pouziti, je elektromobil ekonomicky
vyhodny uz dnes. Predevsim tam, kde se jezdi casto a pravidelne, spise
ale kratsi trasy v mestskem (pro spalovaci motory nevhodnem) provozu,
napr. auto pro mestskou policiji. Ne nepodstatne je jiste i snizeni
naroku na servis (provozni kapaliny, filtry, vyfuk ....).
Zivotnost je mozna i lepsi, nez ve vasi uvaze.
Zde http://3xe-electric-cars.com/lithium-batteries-lifepo4-lifeypo4
uvadeji 5000 cyklu, bohuzel bez blizsi specifikace jakych
a podle http://www.auto88.cz/_info/Tests/GWL-Power-Performance-Test.pdf
nedojde k vyznamne zmene parametru po 13000! cyklech, byt pri vybijeni
pouhych 10%. Cena aku v evrope od 1,1 US$ / Ah.

S cim naopak nesouhlsim, je vas utok na MHD. Neznam situaci v Praze,
ale u nas nedavno jisty politik vymyslel, ze by za nocni jizdy bel byt
specialni priplatek. Napad byl, coby vykrik pomatence smeten ze
stolu, ale v souvislosti s jeho projednavanim vysla na verejnost i
nejaka cisla. Podle nich jsou naklady pri nocnich rozjezdech cca 10kc
na cestujiciho a jizdu. Bezna jizdenka pritom stoji cca 20kc. Je
otazkou kolik lidi v tom nocnim rozjezdu plati beznou jizdenku, kolik
jich ma salinkartu a kolik jede na cerno. O techto udajich se jaksi
nemluvilo, ale IMHO, hrubym odhadem jsou nocni jizdy blizko
samofinancovatelnosti.


S pozdravem Pavel
  mailto:gatilo + zavinac + centrum.cz

--
Pavel Hudecek napsal:

> Když jsem kdysi počítal odpisové náklady na baterkami prošlou kWh, vycházelo
> mi 2-5 Kč/kWh, přičemž nejméně bylo za použití skoro nejlevnějších Pb.
> Ale:
> Před nějakou dobou jsem jednal se zákazníkem (ředitel a.s.), který říká, že
> denně spokojeně jezdí elektromobilem (statý VW CitiStormer s novou baterií o
> kapacitě 20 kWh. Stačí na 90 % věcí po městě, mimo jede obyč autem. Firma
> nevyrábí auta, zabývá se např. IT a záložními zdroji (kWh-MWh). No a od něj
> jsem se dozvěděl o důležité vlastnosti LiYFePO4: Životnost závratně roste s
> klesající průměrnou hloubkou vybití. Takže jestli má diskutované auto 60
> kWh, budou jeho baterie běžně využívány dost pod 30 %, čímž by se dostaly na
> horní konec roszahu, tedy asi 8-10k cyklů. To je při 333/rok 30 let. Reporty
> uživatelů co jsou zatím k dispozici bývají kolem 110 % nominální kapacity po
> 500 cyklech za 2 roky.

> Takže mějme baterii:
> http://www.i4wifi.cz/lithium-battery-12v-90ah-wb-lp12v90ah-_d1873.html
> Má cca 1 kWh a stojí 12360 Kč s DPH při koupi 1 ks. Při 10 kcyklech to je
> odpis 1,23 Kč/kWh. Se sazbou D35d u PRE by v NT zaplatil 2,33 Kč, takže i s
> baterkou to máme 3,56 Kč/kWh. Při spotřebě 0,1 (kontinuálně 50 km/h) , 0,2
> (běžná jízda po městě), 0,3 (dálnice 120 km/h) se tak dostáváme na 0,36,
> 0,72 a 1,1 Kč/km (údaje, co si cca pamatuji z elektromobilu Škoda ze začátku
> 90. let - pickup, 1,6 t, žádnej odlehčenej ekonesmysl). Na 100 km tedy máme
> 36, 72, nebo 110 Kč, za což by moc benzínu nebylo. Dojezdy vycházejí 600,
> 300, 200.

> Na 60 kWh by jich tam bylo 60 ks. Taková baterie by zvládla 30 kW trvale, 60
> po souvislou dobu 30 min (s chlazením nejspíš trvale) a cca 500 kW  do 10 s
> max 1 za min. Asi by nebyl takový problém, dát tam motory, které zvládnou
> 30-60 kW trvale až dejme tomu 200-300 krátkodobě.

> Cena by ovšem činila  741 kKč. Při 20 kWh je cena cca 250 kKč, parametry
> nebudou tak super, ale budou pořád bohatě postačující pro městský provoz,
> cena za km zůstane cca stejná, protože životnost klesne na 4-6 kcyklů, ale
> spotřeba klesne díky ušetřeným 600 kg. Dále je otázka, o kolik se dá snížit
> cena oproti tomuto výpočtu z tabulkové pro 1 ks.

> Závěry:
> - Elektromobil se vypatí, ale není pro každého. Vhodný je do většího města.
> Nejlépe výhod využijí rodiny, které mají více aut, z čehož bude jedno 
> obyčejné. Pak stačí levnejší elektormobily s malou baterií, které velmi
> levně odjezdí 90 % běžných cest a kdo chce jet dál, vezme si staré auto.
> - S velkou kapacitou pak již tak velké omezení není, ale zázraky nečekat.
> Investice je ohromná, ale může se vrátit, pokud se jezdí hodně a nebylo to
> na úvěr. Když se na delší cesty do kufru hodí malá elektrocentrála, lze jet
> "na doraz", bez rizika, že skončíte např. v 95 % plánované cesty, 10 km od
> nejbližší zásuvky. Na druhou stranu, velká kapacita i bez agregátu dost
> ubere místo v kufru.
> - Na cestu k moři to není a dlouho nebude, ale stejně mi přijde lepší letět
> letadlem a kochat se z výhledu do dáli, než se trmácet autem za výhledu
> převážně jen na řepková pole a protihlukové bariéry.
> - Velkou chybou výrobců je, že dělají ekokrámy, když by to mohl být 
> plnohodnotný automobil s klimatizací a vším komfortem. Běžná klimatizace pro
> místnost, do které by se vešlo několik aut má příkon kolem 1 kW, takže něco
> takového by dojezd zkrátilo jen o pár %. EM by navíc mohly nabízet i další
> komfort, který běžná auta nemají, jako např. použití regulátoru k BLDC jako
> zdroje 3x400V/63A 50 Hz, když vůz stojí. Super zejména v dodávce pro 
> stavební/montážní firmu.
> - Politici velmi škodí ekologii i našim peněženkám, protože kdyby 
> liberalizovali taxíky (reálně to může dělat každej jouda se základkou a
> řidičákem s platem 60 Kč/hod, kterej je teď dlouhodobě nezaměstnanej), cena
> by klesala tak dlouho, až by se elektromobil stal zásadní konkurenční 
> výhodou. Pak by takxíky mohly zcela nahradit noční linky MHD, jejichž 
> zrušení by jen v Praze ušetřilo miliardy.

> K dotazům:

> 1. Spalovací motor má víceméně přímou vazbu mezi dosažitelným momentem a
> výkonem, elektromotor ji nemá. Kontinuální výkon tak lze mnohonásobně 
> krátkodobě překračovat, což velmi pomůže dynamice jízdy. EM s malým motorem
> 30/60/250 kW bude tedy živý jako benzíňák s 250 kW, ale trvalá max. rychlost
> bude odpovídat benzíňáku s 30 kW (120-150 km/h), ale půl hodiny zvládne 60
> (170 km/h).

> K těm rychlostem a výkonům je v příloze malá rešerše. (kWh/km jsou max výkon
> / max rychlost)

> 2. (viz výše), ale na 30 let bych nespoléhal, na druhou stranu, 20 je dost
> pravděpodobných. Jsou to baterie pro velké akumulátorovny a to nebude 
> investice na pár let.

> PH 

 



Další informace o konferenci Hw-list