[OT] Docela pekne elektricke auticko

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Sobota Listopad 3 15:29:52 CET 2012


Když jsem kdysi počítal odpisové náklady na baterkami prošlou kWh, vycházelo 
mi 2-5 Kč/kWh, přičemž nejméně bylo za použití skoro nejlevnějších Pb.
Ale:
Před nějakou dobou jsem jednal se zákazníkem (ředitel a.s.), který říká, že 
denně spokojeně jezdí elektromobilem (statý VW CitiStormer s novou baterií o 
kapacitě 20 kWh. Stačí na 90 % věcí po městě, mimo jede obyč autem. Firma 
nevyrábí auta, zabývá se např. IT a záložními zdroji (kWh-MWh). No a od něj 
jsem se dozvěděl o důležité vlastnosti LiYFePO4: Životnost závratně roste s 
klesající průměrnou hloubkou vybití. Takže jestli má diskutované auto 60 
kWh, budou jeho baterie běžně využívány dost pod 30 %, čímž by se dostaly na 
horní konec roszahu, tedy asi 8-10k cyklů. To je při 333/rok 30 let. Reporty 
uživatelů co jsou zatím k dispozici bývají kolem 110 % nominální kapacity po 
500 cyklech za 2 roky.

Takže mějme baterii:
http://www.i4wifi.cz/lithium-battery-12v-90ah-wb-lp12v90ah-_d1873.html
Má cca 1 kWh a stojí 12360 Kč s DPH při koupi 1 ks. Při 10 kcyklech to je 
odpis 1,23 Kč/kWh. Se sazbou D35d u PRE by v NT zaplatil 2,33 Kč, takže i s 
baterkou to máme 3,56 Kč/kWh. Při spotřebě 0,1 (kontinuálně 50 km/h) , 0,2 
(běžná jízda po městě), 0,3 (dálnice 120 km/h) se tak dostáváme na 0,36, 
0,72 a 1,1 Kč/km (údaje, co si cca pamatuji z elektromobilu Škoda ze začátku 
90. let - pickup, 1,6 t, žádnej odlehčenej ekonesmysl). Na 100 km tedy máme 
36, 72, nebo 110 Kč, za což by moc benzínu nebylo. Dojezdy vycházejí 600, 
300, 200.

Na 60 kWh by jich tam bylo 60 ks. Taková baterie by zvládla 30 kW trvale, 60 
po souvislou dobu 30 min (s chlazením nejspíš trvale) a cca 500 kW  do 10 s 
max 1 za min. Asi by nebyl takový problém, dát tam motory, které zvládnou 
30-60 kW trvale až dejme tomu 200-300 krátkodobě.

Cena by ovšem činila  741 kKč. Při 20 kWh je cena cca 250 kKč, parametry 
nebudou tak super, ale budou pořád bohatě postačující pro městský provoz, 
cena za km zůstane cca stejná, protože životnost klesne na 4-6 kcyklů, ale 
spotřeba klesne díky ušetřeným 600 kg. Dále je otázka, o kolik se dá snížit 
cena oproti tomuto výpočtu z tabulkové pro 1 ks.

Závěry:
- Elektromobil se vypatí, ale není pro každého. Vhodný je do většího města. 
Nejlépe výhod využijí rodiny, které mají více aut, z čehož bude jedno 
obyčejné. Pak stačí levnejší elektormobily s malou baterií, které velmi 
levně odjezdí 90 % běžných cest a kdo chce jet dál, vezme si staré auto.
- S velkou kapacitou pak již tak velké omezení není, ale zázraky nečekat. 
Investice je ohromná, ale může se vrátit, pokud se jezdí hodně a nebylo to 
na úvěr. Když se na delší cesty do kufru hodí malá elektrocentrála, lze jet 
"na doraz", bez rizika, že skončíte např. v 95 % plánované cesty, 10 km od 
nejbližší zásuvky. Na druhou stranu, velká kapacita i bez agregátu dost 
ubere místo v kufru.
- Na cestu k moři to není a dlouho nebude, ale stejně mi přijde lepší letět 
letadlem a kochat se z výhledu do dáli, než se trmácet autem za výhledu 
převážně jen na řepková pole a protihlukové bariéry.
- Velkou chybou výrobců je, že dělají ekokrámy, když by to mohl být 
plnohodnotný automobil s klimatizací a vším komfortem. Běžná klimatizace pro 
místnost, do které by se vešlo několik aut má příkon kolem 1 kW, takže něco 
takového by dojezd zkrátilo jen o pár %. EM by navíc mohly nabízet i další 
komfort, který běžná auta nemají, jako např. použití regulátoru k BLDC jako 
zdroje 3x400V/63A 50 Hz, když vůz stojí. Super zejména v dodávce pro 
stavební/montážní firmu.
- Politici velmi škodí ekologii i našim peněženkám, protože kdyby 
liberalizovali taxíky (reálně to může dělat každej jouda se základkou a 
řidičákem s platem 60 Kč/hod, kterej je teď dlouhodobě nezaměstnanej), cena 
by klesala tak dlouho, až by se elektromobil stal zásadní konkurenční 
výhodou. Pak by takxíky mohly zcela nahradit noční linky MHD, jejichž 
zrušení by jen v Praze ušetřilo miliardy.

K dotazům:

1. Spalovací motor má víceméně přímou vazbu mezi dosažitelným momentem a 
výkonem, elektromotor ji nemá. Kontinuální výkon tak lze mnohonásobně 
krátkodobě překračovat, což velmi pomůže dynamice jízdy. EM s malým motorem 
30/60/250 kW bude tedy živý jako benzíňák s 250 kW, ale trvalá max. rychlost 
bude odpovídat benzíňáku s 30 kW (120-150 km/h), ale půl hodiny zvládne 60 
(170 km/h).

K těm rychlostem a výkonům je v příloze malá rešerše. (kWh/km jsou max výkon 
/ max rychlost)

2. (viz výše), ale na 30 let bych nespoléhal, na druhou stranu, 20 je dost 
pravděpodobných. Jsou to baterie pro velké akumulátorovny a to nebude 
investice na pár let.

PH 
------------- další část ---------------
An embedded and charset-unspecified text was scrubbed...
Name: auta - vykony a rychlosti.txt
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20121103/bc76a898/attachment.txt>


Další informace o konferenci Hw-list