oblokova bezpecnost

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Čtvrtek Listopad 1 15:03:29 CET 2012


Pak to bude především chtít pojistku, která se pro takový účel hodí. Nebo to 
udělat nějak jinak, třeba tam dát stykač pro DC a tím to vypnout.

Další možnost, pokud je to jeden ks, tak sehnat takový stykač a z jeho 
kontaktů udělat držák na záměrně malou pojistku na 250 V~, která při 
přerušení "zmizí" a zbytek proběhne stejně, jako kdyby se normálně rozepnul 
původní stykač.

Obecně je s pojistkami na větší DC výkony problém. Ve starých tramvajích 
byla taková litinová skříňka, vyložená azbestocementem, v ní 2 šrouby (něco 
kolem M10) a na nich pojistkový drát. Pokud došlo ke zkratu, dvířka skříňky 
odletěly neznámo kam. V novějších T3 je jako hlavní spínací prvek tzv. 
linkový stykač, který má zároveň proudové rozpínací vinutí a měl by 
rozepnout při 750 A. Je to velká šlupka, ale protože má řádné zhášení 
(elektrodynamické vyhnání oblouku do zkášecí komory nezanedbatelných 
rozměrů, přičemž oblouk může vyběhnout až ven pod vůz), nic dalšího se 
neděje. V kabině řidiče je ovšem pojistková skříň, kde je kromě hromady 
malých na 24 V i několik na 600 V (osvětlení, topení, napájení řízení), pod 
ochranným plexisklem, jsou pískové, dlouhé kolem 20 cm. Občas nějaká tiše 
odejde, ale slyšel jsem i o případech s tvrdým zkratem a pak šlo ven plexi a 
plechová dvířka. Tomu všemu ovšem předchází ještě nadproudové ochrany v 
měnírně, kde bývá nastaveno 3 kA. Problém s rozpínáním se tam dnes neřeší, 
prostě se po průchodu nulou nezapnou tyristory v usměrňovači. Za časů 
motorgenerátorů to bylo zajímavější, zhášecí komora z prvorepublikové 
měnírny, co jsem viděl, měla asi 1x1 m.

Tip: Stálo by za pokus, dát 3-5 nožovek na 400V~ do série a zkusit, co 
udělají při zkratu.

Hlavní bude ale zařídit, aby tak často neodcházela přepěťovka.

PH

From: "Hugo KOTTAS" <hugokottas na web.de>
ono se vlastne nejedna o isolaci vzduchem, ale o zhaseni jiz zapaleneho 
oblouku.



Panove, mam zdroj 400V, pojistku do 500V (dlouhou a plnenou piskem) 
supressor diodu 500V, MOS FEt 600V

a zatez. Pokud udelam na zatezi zkrat, tak ho MOS FET odpoji a na privodnich 
vodicich se nakmita ca. 800V,

i kdyz je tam ta 500V dioda (ubytky na vedeni a.t.d.) Po nekolika zkratech 
(test na zkratovou odolnost)

se asi "unavou materialu" prosvihne supressor, prerusi se pojistka.



V ty pojistce se zapali oblouk a pak to lita.



A me jde o to,jak udelat plosnak, jake soucastky (mechanicky), aby se oblouk 
spolehlive uhasil sam.

Hledam na to nejakou literaturu, protoze nemuzu  argumentovat tim. ze si to 
nejakej Kottas takhle predstavuje. 



Další informace o konferenci Hw-list