LCR meter - konstrukce

Daniel Valuch daniel.valuch na orange.fr
Pondělí Květen 28 20:04:35 CEST 2012

otazky su velmi dobre, ale realizacia bude vo Vasom pripade asi trochu
zlozitejsia :-)
Impedancne prisposobenie je dolezita vec a vzdy je dobre ho dodrziavat.
Zlepsuje to parametre obvodu. Druha otazka je ako velmi sa to v
konkretnom navrhu da a ako velmi to ovplyvni parametre.
Jak tlusky by mal byt spoj je jednoduche spocitat. Na internete si
najdite nejaky online nastroj, su ich miliardy. Klucove slova su
microstrip impedance calculator alebo stripline impedance calculator.
Microstrip je vedenie na povrchu dosky, hore ma vzduch a pod sebou zem.
Stripline je vedenie ponorene v dielektriku, nad aj pod ma zem.
Z elektrickeho hladiska maju obidve struktury vyhody aj nevyhody. Z
hladiska signalovej integrity su lepsie stripline vedenia, ktore maju
velmi dobre definovanu impedanciu, nemaju disperziu, nevyzaruju a v
oblasti permitivity beznych pcb materialov (4-4.5) je sirka vedenia
porovnatelna so hrubkou substratu, t.j. ak su vrstvy hrube povedzme
0.5mm tak bude aj sirka pasiku okolo 0.5mm. Maju dobre uzavrete pole
takze presluch do susednych vodicov je maly, typicky pri vzdialenosti 3
sirok pasika je presluch radovo -30dB na dlzku vlny, pri 5 nasobku uz
zanedbatelny.
U microstrip je vsetko opacne. Disperzia, vyzarovanie a pomerne vysoke
presluchy aj pri velkej vzdialenosti vodicov. Sirka pasika je v nasom
pripade typicky zhruba dvojnasobok hrubky substratu, t.j. v pripade
dvojvrstvovej dosky asi 3mm. To je zhruba sirka celeho puzdra atenuatora :-)
Kedze ide o aplikaciu s kontinualnou vlnou a nie impulzne signaly a
frekvencia je pomerne nizka (1-150MHz) tak neprisposobene vedenie
kratkej dlzky (par cm) by nemal byt az taky velky problem.
Taky maly medzistupen je tzv. coplanar waveguide, to je mikropasikove
vedenie ktore ma na oboch stranach zem. Ta zem znizuje impedanciu
(vysoka kapacita) takze to treba dotiahnut zvysenim impedancie samotneho
pasika (je tensi) aby to dalo 50 Ohmov. Takze konstrukcne to vyjde
zhruba rovnako siroke ale trochu sa znizi vazba medzi susednymi vodicmi.
b.