Nove elektromery cez

Jaroslav Lukesh lukesh na seznam.cz
Pondělí Květen 28 09:58:56 CEST 2012

Mám za to, že jen vhodně zvolili samplovací kmitočet. Elektromagnetický
elektroměr byl skutečně integrační, kdeřto ty digitální měří jen jednou za
čas. Dál je otázka, jestli měřil efektivní, nebo střední hodnotu
přepočítanou na efektivní (to už si fakt ze školy nepamatuju), ale vzhledem
k vykonávané práci (otáčení disku), bych řekl že měříl efektivní hodnoty.

U čistého sinusu proudu i napětí by podle mě měřily oba stejně, ale u
nesinusového průběhu ten digitál zřejmě může z principu věci naměřit víc -
ale taky míň. Vzpomínám blahé paměti na první true-rms měřáky, které fakt
měly malý topný článek+měření jeho teploty, to se nedalo okecat ani při
digitálním měření.

Jestliže tedy udělá krátkou špičku nabíjený DC kondík ve spínaném zdroji
někde na boku sinusovky, kterou chytne ten elměr, tak zřejmě uvažuje tuto
špičku pro celý následující čas do dalšího měření - a ten nevíme kolik je.
Naopak, pokud v okamžiku měření bude spotřeba nulová a následně vzroste do
dalšího měření, a toto bude pravidelné, tak dojde k paradoxu, kdy naměří
míň, nebo vůbec nic. Je to prostě klasický aliasing.

Jenže napadněte rozvodné závody, že měřák měří blbě, když v sinusové
laboratoři bude měřit samozřejmě zcela správně. Život není o ustáleném
sinusu, ale o přechodových dějích (stejně jako u hudby). Proto kalibrace na
sinusová měření postrádají v reálu přesnost.