Shanim miniaturni krystal 7.3728Mhz

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Čtvrtek Květen 17 23:25:39 CEST 2012

Perfektni a objevne, to se muze v budoucnu hodit, diky za vyzkumnou
cinnost - ja sice krystaly a oscilatory cilene nesbiram, ale je to jedna ze
soucastek, ktere oholim z kazde desky, co smeruje do srotu.

Diky za nabidku, adresu posilam soukrome, jen si nejsem jisty, jestli by ta
cela zalezitost opravdu fungovala, kdyby ji krystal kmital na dvojnasobku, a
pokud ano, proc by to melo vnest do mereni a vypoctu takovouhle hezkou
odchylku, cekal bych spis, ze to bude systematicky vracet nerealne hodnoty.
Ono je to sice vraci, ale "jen" posunute, ne uplne nesmyslne. Ale na to,
abych si ted v hlave rozebiral, co se muze stat pri I2C komunikaci, kdyz
tomu pojedou rychleji hodiny, uz jsem moc utahanej, stejne tak na
prepocitani, o kolik se mi zmeri namerena vyska, pokud se mi tlak zmeni o
1hPa (to je ten mozny offset dle vyrobce). Zitra si k tomu sednu v klidu a s
cistou hlavou.

Pavel Kutina

----- Original Message -----
From: "Kuba Jan" <honza.kuba na gmail.com>
To: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
Sent: Thursday, May 17, 2012 12:52 AM
Subject: Re: Shanim miniaturni krystal 7.3728Mhz

Dne 11.5.2012 14:08, Pavel Kutina napsal(a):
> [...]
> 10ks), ale hlavne - rad bych se tomu dolepovani vyhnul. Je to do
> mrnaveho modelarskeho vyskomeru, tu a tam se muze stat, ze to dostane
> nejakou ranu, o vibrace tam nouze nebude urcite, takze by to znamenalo
> to jeste mechanicky zafixovat - a protoze puvodni verze ma tusim 1.2g,
> radeji bych vahu setril, nez pridaval. U dolepovani SMD bych se asi
> nevyhnul nejake epoxidove zalivce a buh vi, co konkretni epoxid udela
> s parazitni kapacitou privodu, takze by to bylo na dalsi laboraci.
>
> Samozrejme, pokud se mi nepodari sehnat X v puvodnim pouzdre,

Ted mi napadlo  ( v souvislosti s tim BMP čidlem a výskoměrem)  že tyhle
hodinkové šutříky se dávají do  oscilátorků.
Protože oscilátorky "sbírám" ( jakmile někde vidím desku do šrotu a v
tom "rakvičku" hned jde ven ) Kouknul jsem do zásob a našel několik
kovových rakviček požadovaného kmitočtu.
Líznul jsem horní část jedenoho oscilátorku na brusce a víčko rakvičky
odbrousil. Ale bohužel  uvnitř byl klasický terčový výbrus - visel na
drátkách rovnou nad destičkou oscilátoru bez jakéhokoliv dalšího pouzdra.
To samé další oscilátor ( model TOYCOM ) tam sice šutr byl v pouzdru,
ale  UM1 :-(
Pak jsem otevřel ještě několik dalších rakviček, s jiným kmitočtem a
kterých mám v hojném počtu ( 14,318MHz ) a vesměs jsou uvnitř jen
samotné výbrusy.  Pouze u miniaturního "SMD"  TCXO 13MHz oscilátorku z
mobilu Dancal  je šutr v MTF32 pouzdru  to je vidět přímo uvnitř.
No a pak jsem ještě zkusil rozloupnout černou bakelitovou "rakvičku" -
oscilátor ( Epson..? ) 40MHz - těch mám opět nejvíce, takže jeden
zničený nevadí.
A měl ho tam! MTF32 - onen hodinkový typ.
Pak jsem ještě v zásobách našel těch  požadovaných 7,3728MHz. Bohužel
mám v tomto provedení jen jediný kousek :-(  )   Opět štípačky  a trochu
násilí ( vyučen již na tom 40MHz ) a  je venku!
Tedy i pro mě cenná zkušenost, v těh bakelitových oscilátorech jsou "
hodinkové" krystaly.
To se může někdy hodit.  Jdou poměrně dobře ven, stačí vzít štípačky,
podélně uprostřed přeštípnout a on se šutr částečně "obnaží" , zbytek
pak opatrně rozmačkat třeba ve svěráku.
Ještě kontrola krystalu, jestli to přežil. A tady je trochu zrada,
krystal sice kmitá, ale přesně na dvojnásobku. Čítač ukazuje  14,7455
MHz :-(  Ale na vině může být můj měřicí přípravek na
krystaly......občas zas měří třeba
šutr 27 MHz jen jako 9MHz.

V každém případě šutr je, mohu zaslat, snad to pomůže. Dejte mi adresu,
hodím to do obálky.

JaKub

MTF32