Shanim miniaturni krystal 7.3728Mhz

Kuba Jan honza.kuba na gmail.com
Čtvrtek Květen 17 00:52:19 CEST 2012

Dne 11.5.2012 14:08, Pavel Kutina napsal(a):
> [...]
> 10ks), ale hlavne - rad bych se tomu dolepovani vyhnul. Je to do
> mrnaveho modelarskeho vyskomeru, tu a tam se muze stat, ze to dostane
> nejakou ranu, o vibrace tam nouze nebude urcite, takze by to znamenalo
> to jeste mechanicky zafixovat - a protoze puvodni verze ma tusim 1.2g,
> radeji bych vahu setril, nez pridaval. U dolepovani SMD bych se asi
> nevyhnul nejake epoxidove zalivce a buh vi, co konkretni epoxid udela
> s parazitni kapacitou privodu, takze by to bylo na dalsi laboraci.
>
> Samozrejme, pokud se mi nepodari sehnat X v puvodnim pouzdre,

Ted mi napadlo  ( v souvislosti s tim BMP čidlem a výskoměrem)  že tyhle
hodinkové šutříky se dávají do  oscilátorků.
Protože oscilátorky "sbírám" ( jakmile někde vidím desku do šrotu a v
tom "rakvičku" hned jde ven ) Kouknul jsem do zásob a našel několik
kovových rakviček požadovaného kmitočtu.
Líznul jsem horní část jedenoho oscilátorku na brusce a víčko rakvičky
odbrousil. Ale bohužel  uvnitř byl klasický terčový výbrus - visel na
drátkách rovnou nad destičkou oscilátoru bez jakéhokoliv dalšího pouzdra.
To samé další oscilátor ( model TOYCOM ) tam sice šutr byl v pouzdru,
ale  UM1 :-(
Pak jsem otevřel ještě několik dalších rakviček, s jiným kmitočtem a
kterých mám v hojném počtu ( 14,318MHz ) a vesměs jsou uvnitř jen
samotné výbrusy.  Pouze u miniaturního "SMD"  TCXO 13MHz oscilátorku z
mobilu Dancal  je šutr v MTF32 pouzdru  to je vidět přímo uvnitř.
No a pak jsem ještě zkusil rozloupnout černou bakelitovou "rakvičku" -
oscilátor ( Epson..? ) 40MHz - těch mám opět nejvíce, takže jeden
zničený nevadí.
A měl ho tam! MTF32 - onen hodinkový typ.
Pak jsem ještě v zásobách našel těch  požadovaných 7,3728MHz. Bohužel
mám v tomto provedení jen jediný kousek :-(  )   Opět štípačky  a trochu
násilí ( vyučen již na tom 40MHz ) a  je venku!
Tedy i pro mě cenná zkušenost, v těh bakelitových oscilátorech jsou "
hodinkové" krystaly.
To se může někdy hodit.  Jdou poměrně dobře ven, stačí vzít štípačky,
podélně uprostřed přeštípnout a on se šutr částečně "obnaží" , zbytek
pak opatrně rozmačkat třeba ve svěráku.
Ještě kontrola krystalu, jestli to přežil. A tady je trochu zrada,
krystal sice kmitá, ale přesně na dvojnásobku. Čítač ukazuje  14,7455
MHz :-(  Ale na vině může být můj měřicí přípravek na
krystaly......občas zas měří třeba
šutr 27 MHz jen jako 9MHz.

V každém případě šutr je, mohu zaslat, snad to pomůže. Dejte mi adresu,
hodím to do obálky.

JaKub

MTF32