Zapojeni 3f prutokoveho ohrivace

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Pondělí Květen 14 14:11:13 CEST 2012

Možná, že v ohřívači s hvědou jsou N konce někde blízko uzemněné armatury,
nebo tak podobně a při rozdílu napětí se spirála eletrolyticky rozpouští.
Mám tu ohřívač zapojený do trojúhelníku s regulací výkonu odpojením jedné
spirály. Je jasné, že ohřívač stejné koncepce, ale s hvězdou, bude mít při
chodu na nižší výkon rozdíl mezi nezapojeným středem zapnutých spirál a PE
30 V. Když bude půl centimetru od toho armatura, konec spirály prostě
"uhnije".

Tzn. toto doporučení se zdá být velmi rozumné.

Na druhou stranu pozor, totéž může mít u velkého třífázového motoru právě
opačný výsledek: Jako učeň jsem při závěrečných zkouškách vyhodil celou
vozovnu Motol, přičemž moje zapojení přepínače hvězda/trojúhelník se od
správného lišilo jen tím jedním modrým vodičem navíc:-)

PH

From: "DeeJay" <deejay na email.cz>
Dovolím si oponovat v případě zapojení spirál do hvězdy, teoreticky ano-je
tam vytvořený nulový bod, ovšem v praxi s tímto zapojením bývá problém -
neptejte se mě proč, nejspíše jednotlivé odpory nemají úplně stejné
elektrické parametry, ale spirála zapojená do hvězdy bez nuláku přestane
fungovat podstatně dříve než ta kde je nulák zapojen. Máme to vysledováno v
praxi - a je to prostě o tom, že v případě nějaké nesouměrnosti na uměle
vytvořeném nulovém bodu ten nulový vodič zajistí, že mezi fází a nulovým
bodem bude fázové napětí žádná spirála není přetěžována. Další možností, je
že při připojené nule vůbec nevadí - že 2 spirály už nejedou a ta jedna
proti nuláku pořád nějak topí.

Nicméně pochopitelně, pokud přístroj nulovou svorku nemá - není důvod ji
připojovat a proudový chránič bude fungovat normálně.