Osazovani DPS - automat

Jiri Polasek jurp na volny.cz
Neděle Květen 13 12:21:43 CEST 2012

No nevim. Kdyz je ten vikend, tak se vyjimecne rozepisu.
Omlouvam se za dlouhy prispevek
MARKOM
1 zakazka 100ks PCB
-pozadavek osadit na 4-vrstku pouze SMD z obou stran
-dodan dle predchozi kalkulace pouze nektery aktivni material, ktery se spatne/hure
  zajistuje (CPU, operaky, diody, automotive prvky)
-dodan prototyp pro ukazku co se chce a pro pripadnou kontrolu

Vysledek (seznam jak jsem ho postupne psal a i pak zasilal do Markomu):
>1) na TOP osazeny C51, C53, C54 místo správného pouzdra 0805 pouzdrem 1206
>2) na BOT  místo C27 (100n/1206) osazen rezistor 100k/1206
>3) na BOT  místo R23 (100k/0805) osazen kondenzátor ??/0805

Takze jsem si postupne opravoval celou serii desek.
Po cca 5tydnech se pan sef mezi reci zminil o znacne vysoke cene za osazovanio.
Faktura tehdy sla mimo mne primo no ucetni, takze jsem ji nevidel, jinak bych
rval jak tur.
10.8. poslan dotaz na nesrovnalost ceny koncove s puvodni kalkulaci a zaroven
tedy pozadavek na rozklicovani teto sumy.
Po mnoha telefonickych urgencich u p. Vojtechovskeho, 2 e-mailovych jsem uz
zacal jednat s p. Kucerou.
13.9. prisel cenovy rozklad a ejhle, najednou byly kalkulovany
polovodice a pasivy co jsem dodaval.
Celkový rozdil pouhych 28512,-Kc.
Doreseno dobropisem.
-----------------------------

2 zakazka 115ks PCB
-pozadavek osadit na 4-vrstku SMD z obou stran, + rucni osazeni klasiky
-dodan dle predchozi kalkulace a zkusenosti veskery material
-dodan prototyp pro ukazku co se chce a pro pripadnou kontrolu
-pisemne upozorneni v krabici s materialem na predchozi chyby v osazeni desek
 at si opravi osazovaci plan
-totez upozorneni slo e-mailem

Vysledek (seznam jak jsem ho postupne psal a i pak zasilal do Markomu)
po dodavce prvni 1/2 (uz mne honil cas):

>Opětovně byly osazeny chybné součástky, na které bylo upozorňováno v
>objednávce:
>
> Zkontrolujte si osazovací program dle vzorové desky a podkladů.
> V minulé zakázce byly následující chyby:
> 1) C51, C53, C54 - byly osazeny pozdra 1206 místo správných 0805
> 2) místo C27 100n byl osazen orpor 10K
> 3) byly zaměněny R23 a myslím C29
>
>Oprava bodu 3), chybně je pouze R23 100K, na jeho místo je osazeno 100n.
>
>NOVĚ
>Někdo zmodifikoval program a osadil R34-R41, které se neosazují a ani minule
> [...]

Nasledne zaslan Markomu predbezny report kvality:
várka 16ks desek
1) divná barva cínu na deskách, podivně zašedlý, jakoby to prošlo pecí při >400°C
2) 1*chyběl osadit kond 10u/1206
3) na 2 deskách bylo vlivem přehřátí vytvořena bublina na PCB ( na opačné straně CPU)
4) 1* prolité nohy na CPU v pouzdře TQFP dohromady cca 10 vývodů
5) 1* prolité nohy na CPU v pouzdře TQFP 2 vývody
6) stav pájení na drátových součástkách-jako by je pájel učeň
   některé transily byly podle stavu padů pájeny ze strany součástky
7) 1* nedoletované vývody držáku baterie-studené spoje
8) 1* u konektoru nasazena opačně podložka, zcela zakryty díry pro LED

Ostatni desky vraceny zpet na opravu.
Pri telefonicke rozprave se omlouvali za problemy, bod 1 pry byl zapricinen spatnym fluxem.
Zbytek lidsky faktor.
Pozdeji dorazil zbytek cele zakazky. Jako omluvu dali z slevu -10% z ceny.

V soucasne dobe mi jeste zbyva k oziveni a kontrole cca 40ks a prozatimni stav kvality
ve zbytku (zatim expedovano cca 70ks) je tento:
9) 1 deska, špatně zapájený elyt v napájení,
   1 noha studený spoj, 2-há noha utržený pad od prokovu, nezapájeno v prokovu
10) 3 desky, špatně zapájený 'největší a nejtěžší' elyt v napájení
   vždy 1 noha utržený pad a nepropájen prokov
  příčina kondenzátor nebyl doražen na PCB, nedostatečně prohřát vývod,
  dále asi přepálen dlouhým pájením s nedostatkem tavidla
11) 2 desky, nezapájen 1 pin na ISP452 (buď málo pasty, nebo nedotlačení součástky do pasty)
12) k bodu 1, telefonické vysvětlení podivné barvy cínu díky nevhodném FLUXu
    je sice možné. Stejnou barvu mají i ručně pájené spoje.
  Na 3 deskách pod odporovými sítěmi nalezena koroze-rez (z nožiček sítí)
  Desky byly v nějaké vodní lázni a následně špatně vysušeny
13) 1 deska, při opravě reklamace (nad CPU naletován kond 1206 na pozici pro 0805)
   byl utržen vývod a 1/2 padu od prokovu z GND z vnitřní vrstvy
14) 1 deska, při mytí v UZ vaně odpadl kondenzátor vel. 1206. Asi držel jen na Fluxu
15) 1 deska vlivem přehřátí vytvořeny 2 bubliny na PCB (pod stavibilizátorem a vedle MAXu)
    interní info - na této desce byl vadný krajní transil u MAXu, měl svod/částečně proražen ??
16) 1 deska, špatně připájená SMD paměť U30

Panove, rikejte si ze jsem hnidopich, ale tohle je na mne krapet moc.
Moc by mne zajimalo, ktere zahranici by tohle vydychalo.
Ja zatim mam v jednom jasno. Markom uz urcite NEe.

JURP