Osazovani DPS - automat

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pátek Květen 11 22:17:06 CEST 2012

Pred par dny me vzal kamarad na exkurzi do firmy Corema v Brne.
On tam sel nechat osazovat nejake prototypy, ja jsem sel jen na cumendu.

Uchvatil me tam automat na nanaseni pasty. Myslel jsem si, ze pro
jemne motivy se pasta v produkcni sfere dela jedine sablonama, ale
tady meli moc peknou hracku, tusim se jmenuje Mydata 500.
Umi to "plivanec" pasty o minimalnim prumeru 0.23mm, delaji s tim
motivy do QFP 0.35mm a BGA 0.5mm. Koukal jsem na to kamerou
a opravdu to pokryti jednotlivych plosek pastou je "znacka ideal".
Navic to bylo dabelsky rychle, delal tam 4 desky po 6 integracich
s nejakymi pasivy, cele to bylo pod minutu (bohuzel jsem to nezmeril,
protoze nez jsem si vzpomnel na hodinky, tak bylo po predstaveni,
a protoze jsem tam byl na konci smeny, tak uz repriza nebyla).
Ta hlava pry jezdi se zrychlenim 4g. Maji tam 2 osazovaci automaty
a pry tenhle jeden pastovaci stroj je dokaze spolehlive saturovat.
Fakt moc pekne. Pry to pouziva nejakou specialni pastu s jemnejsim
zrnem, nez je obvykle. Ptal jsem se na srovnani ceny s beznou
sablonovou metodou (tu delaji taky). Pry to uctuji stejne, ale odpada zde
pro zakaznika cena vyroby sablon, coz pro male serie je bezva (absolutni
castky nevim, zajimalo me jen to srovnani).

Pak tam meli 2 osazovaci automaty, taky hodne pekne (znacku ale
nevim). Prijde mi uzasne, ze to v takovem fofru dokaze ty soucastky
jeste elektricky zmerit, je to opravdu docela obdivuhodna technika.

Reflow pec meli klasickou prubeznou. Maji i pajeni v parach, ale nedavno
se stehovali a tak tu linku na pary jeste nemeli zprovoznenou. Skoda,
docela rad bych to videl.

Ten clovek mi ukazal cely technologicky postup vyroby. Docela me
zpocatku prekvapilo, ze ja tam i dost rucni prace pri priprave dat.
Ale plyne to z toho, ze se musi rucne (s nejakou automatickou
podporou) sjednotit znaceni soucastek na podkladech od zakaznika
s jejich databazi soucastek. Napred jsem si myslel, ze je to zbytecne,
ze by melo stacit oznaceni "pasiv 0805 ze zasobniku 1", ale kdyz pak
povidali, ze to kazkou soucastku meri, tak pak uz to davalo smysl.
Ukazoval mi, jak zakaznici znaci i treba ty nejbeznejsi kondenzatory
M1 - 100k, 100n, 100nF, m1, .1m, 0.1m, 0,1m, a to vse jeste ve vsech
kombinacich velkych a malych pismen.

Musim rict, ze jsem mel z te firmy moc prijemny a dobry pocit. Libilo
se mi, jak jeho kolega vedle zrovna daval nejake know-how a technologicka
doporuceni jinemu zakaznikovi.

Netusim, jak jsou na tom cenove, nezajimal jsem se o to. Casove ale
urcite dobre, protoze se tam pry da mala serie udelat snad i na pockani.

Odchazel jsem hodne nadsenej. Jednak se mi technicky moc libily
ty hracky, a taky se mi libili lidi. Mel jsem z toho takovy pocit, ze je ta
prace bavi, a ze zakaznici pro ne nejsou kavky a ze si jich vazi.
Par takovych firem z jinych oblasti znam a jsem moc rad, ze jeste jsou.

Ceny fakt netusim, ta exkurze me zajimala z technickeho hlediska.

Petr Labaj