[OT] GPS system Galieo

Šerých Jakub Serych na panska.cz
Úterý Březen 27 16:22:26 CEST 2012

Ve strucnosti, cely system GPS je zalozeny na vysilani pseudonahodne sekvence, ktera je na kazde druzici jina a k ostatnim orthogonalni. Prijimac ma v sobe generatory vsech sekvenci a korelatory a snazi se jednotlive sve sekvence posunout tak, aby korelovaly s temi prijimanymi, tedy byly synchronni. Z tech posuvu pak spocita casy (tedy vzdalenosti) od jednotlivych druzic, ty hodi do soustavy rovnic a vyleze poloha a cas.

Problem studeneho startu je ten, ze prijimac nevi, kde je a kolik je, takze proste pusti sve generatory a pomalu s nimi posouva tak dlouho, az mu to zacne alespon s jednim satelitem korelovat. Satelitu je ovsem cca 30 z cehoz ma nad hlavou rekneme 5 a nevi kterych. Proto to trva tak dlouho. Jakmile zacne korelovat aspon jeden, zacne prijimac prijimat data, ktera jsou na tu sekvenci namodulovana. Kazdy satelit vysila vetsinu dat o sobe a k tomu mensim dilem hrube informace o vsech satelitech - takzvany almanach.

Kdyz tedy nas prijimac muze zacit prijimat, sesklada si po chvili cely almanach (to taky trva radove minuty) a muze se tak zacit v satelitech lepe orientovat, az nakonec zkoreluje  minimalne ctyri satelity a ma presnou pozici a cas.

Teple starty zacnou od pred vypnutim GPSky naposledy ulozeneho almanachu, hodin s presnosti RTC v GPSce a posledne zaznamenane polohy. Proto jsou vyrazne rychlejsi.

Asistovane starty pak mohou dostat jeste presnejsi pocatecni podminky odnekud ze vnejsku (na BTSce (do max 32 km od mobilu) bezi GPSka a muze telefonu rict presne jake satelity prijima a jaka je zhruba jeho poloha), proto je to nejrychlejsi.

Jakub Serych