divne paprsky pri skenovani

Šerých Jakub Serych na panska.cz
Sobota Březen 24 20:16:39 CET 2012

Ona je to vpodstate "interference" vzoru obleku s matici bunek ve snimacim chipu, ale daleko vice pouzivany pojem je "aliasing".
Mechanizmus je uplne stejny jako u aliasingu v pripade A/D prevodniku, jen se nedeje v oblasti casu, ale v oblasti osy X respektive Y na snimaci. Je-li hustota car promitnutych na cip vetsi nez polovina pitche mezi bunkami, dojde k poruseni Shannonova teoremu a aliasing je na svete. Barevny je proto, ze do toho jeste interferuje barevny mrizka na chipu.
I pred chipem je proto ve vetsine kamer/fotaku antialiasing filtr, coz neni nic jineho nez dolni propust pro hustotu promitnutych car (tedy jemny rozmazavac obrazku.
Teprve nedavno jsem zjistil, jak sofistikovane ho nekteri vyrobci vyrabeji. Puvodne jsem si myslel, ze to je proste jenom "mirne zmatnene" sklo pred chipem. V diskusi okolo novinky od NIKONu D800, ktera se bude vyrabet i ve verzi bez tohoto filtru D800E jsem zjistil, ze filtr je udelany tak, ze zpolarizuji dopadajici svetlo do obou kolmych rovin a jednu z nich promitnou na chip skutecne prave jen o jeden pixel vedle. Uzasne!
Na http://www.dpreview.com/previews/nikonD800/3 je schematicky obrazek.

Jakub Serych