OT: Libre Office Draw

Jirka zaloha na volny.cz
Pondělí Březen 19 20:33:32 CET 2012

> [...]
> úpravě (spolehlivě funguje třeba i Ctrl-A, Nástroje -> Seskupit) se
> překreslí. Zajímavé je, že když je porovnám, tak už si to pamatují a
> zůstanou, kde je chci mít, ale když kresbu uložím, zavřu a znovu
> načtu ze souboru, tak to zase zapomenou a při nejbližší vhodné
> příležitosti se rozsypou. Ukázkový soubor je na
> http://dl.dropbox.com/u/2021481/draw.odg, když se např. posune ten
> horní černý bod, tak ta horní lomená spojnice to najednou vezme
> oklikou. Domnívám se, že jí třeba vadí, že jí lomím moc blízko
> koncového bodu, ale nenašel jsem, jak jí to vymluvit. Dá se to nějak?

Spojnice jsou prostě cesty mezi dvěma záchytnými body a "nějakým"
způsobem se k nim přichycují. Nejsem si jistý, jestli jsou vždy tím
nejlepším prvkem pro kreslení "signálových cest". Pokud budete mít
všechny objekty spojené zvenku (tedy pospojované schematické značky),
pak by se to asi chovalo lépe. Vy jste ale nakreslil i jakýsi obdélník
jako ohraničení, uvnitř kterého je to vše ostatní. No a samozřejmě že
spojnice se chytají i k záchytným bodům toho obdélníku, přičemž možná v
určitém případě dají přednost propojení zvenku, proto  pak ta oklika...

Zkuste se soustředit na nahrazení toho obdélníku něčím jiným tak, aby
ostatní prvky neležely uvnitř tohoto objektu.

Další možnost je zkusit použít jiný typ spojnice, ale pak se možná čáry
nebudou držet v pravoúhlém systému.

Uvědomte si, že OOo/LO Draw není schématický, ale obecný vektorový
editor, čili nezná pojem spoj v elektrickém a podobném významu, stejně
tak nezná pojem součástka (s nějak definovanými vývody) apod.

Já osobně v Draw kreslím spoje buď jako čáru, nebo jako mnohoúhelník.
Nicméně na složitější schémata nepoužívám Draw, ale koupený Eagle,
protože to je prostě jeho parketa. Jak známo, existují i free/open
source schematické editory (Kicad, Geda atd.).

Počtěte si např. na http://code.google.com/p/freie-schaltzeichen/ -  tam
je vzor nastavení parametrů Draw při kreslení schémat (pomocí značek,
které autor nabízí). Podobných stránek je víc
(http://www.atlence.com/index.php?page=astuce_cr3 ,
http://www.oooforum.org/forum/viewtopic.phtml?t=10160 atd.).

Někteří na schémata používají editor Dia, já se k němu nemůžu vyjádřit,
zkoušel jsem ho jen velmi krátce a pak usoudil, že ho nepotřebuju. Ale
opět jde v podstatě o obecný vektorový editor (byť orientovaný na
diagramy), není to rozhodně schematický editor.

> A pak ještě jeden dotaz. Dá se nějak udělat záchytný bod na spojnici?
> Občas potřebuji spojnici zapíchnout šipkou zboku do jiné, což sice
> jde, ale nedrží u sebe, takže když se pak jedna z nich posune, tak se
> to spojení rozpadne. Jde udělat tam malinký bod, ale je trochu vidět
> a navíc rozdělí tu hlavní spojnici na dvě, tak jestli to nejde nějak
> jednodušeji?

Spojnice je zvláštní druh objektu a nepředpokládám, že by na ní šel
udělat standardní záchytný bod. Ale můžu se mýlit. Zkuste dotaz na fóru
http://www.openoffice.cz, tam myslím uspějete spíš.

---
Jirka