LCR meter - konstrukce

gatilo gatilo na centrum.cz
Pátek Březen 16 18:59:57 CET 2012

 16.3.2012, 18:38:35

Nenin duvod, proc by to nemelo fungovat. Otazka je, jak ?
Nic na svete neni idealni, dokonce ani soucastky.
To ze soucastky nejsou idealni, se na mereni projevi, tim vice, cim
sirsi rozsah hodnot chcete merit, cim sirsi kmitoctovy rozsah chcete
pouzit, a cim presnej chcete merit.
A je samozrejme na vas, popr. jinem konstrukterovi jak se s tim dokaze
popasovat. Pouzitim dokonalejsich (= drazsich soucastek), pouzitim
slozitejsi koncepce ktera nektere nedokonalosti potlaci, pouzitim
pocetnich koreci napr autokalibrace atd.
Zatimco zakladni teorie je jednoducha a najdete ji v kazde
stredoskolske ucebnici, ty veci kolem nedokonalosti realneho sveta
jsou docela slozite a predstavuji velke know-how.
Pro ilustraci treba jeden z problemu, ktery tu zminil kolega JB.
Jak se projevi to, ze budici signal neni cisty sinus o jm. frekvenci,
dle teorie, ale v realu ma nejake zkresleni.
Predpokladejme, ze mame signal zkresleny 1% 2. harmonickou.
Plati ze I  = U / Xc. Jenze Xc pro 2. har. je jine nez pro zakladni
frekvenci, takze v danem pripade bude vysledny proud odhadem o 1%
vetsi, nez odpovida tomu jednoduchemu vztahu.
Jenze ten proud (a ostatni veliciny) musime nejak merit. Pri pouziti
kvalitniho tepelneho prevodniku Ief -> Uss by to nebyl problem, ale to
dneska asi nikdo nepouzije. A pokud budeme napeti merit treba
vzorkovanim, bude toto mereni zase ovlivneno timto zkreslenim, pricemz
kvantifikace jak moc neni nijak jednoducha.
A takovych problemu je cela rada.

S pozdravem Pavel
  mailto:gatilo + zavinac + centrum.cz