Re: Laditelny rezonancni transformator?

JB asrock70 na seznam.cz
Sobota Březen 3 01:09:29 CET 2012

Kdyz jsme jiz zacali rozebirat co a k cemu to je, mozna to bude nekoho zajimat.
Snazime se merit rychlost plynu pomoci ultrazvuku, na prvni pohled to mozna vypada jako jednoducha vec, ale az tak trivialni to neni.
Technicky, jednim transd. pipneme, vlna leti k cca 10cm vzdalene odrazove plose, tam se odrazi a leti zpet k mikrofou kde je zpracovana. Bohuzel nestaci merit cas mezi odvysilanim prvniho kmitu a prijetim prvniho kmitu. Mrchy mechanicky ultrazvukovy maji pomerne znacnou setrvacnost atd. Zkratka je treba nasamplovat a pak zpracovat cele pipnuti a snazit se z nej nasledne vytezit co se da a to cele opaovane. Zacali jsme si s tim hrat cca pred rokem a pul, pouzite MCU v te dobe moc nestihalo, aktulane jsme se ktomu vratili a  nasadili brutalni ARM procesory s teoreticky az 6MSPS ADC, to  stiha :-).
Na stole pri pokojove teplote to chodi dobre, v podstate zmerime pohyb pod 0.01m/s.
Problem je jednak v pouzitem matematickem modelu v kterem nam neco unika a ani on neplati pro libovolnou teplotu a zatim hlavne v rozladovani rezonancniho obvodu tech ultrazvukovych vysilacu.
Kvuli kratsi delce pulzu a nizsi setrvacnosti pouzivame 60kHz menice.
Menice jsou cinske, buzeni sice mame kapku jinak nez je na obrazku, ktery jsme sem daval, ale trafo je stejne.
Zatim jsme pouzili zmineny ferit od amidonu, ac toroid tak kdyz do nej zasouvate ladici tycku tak se ladi i kdyz asi ne tolik jako otevreny mg. obvod, bohuzel se rozladuje s teplotou. (Rozladuje se tak jak pisi v manualu toroidu, ale cloveka to stejne prekvapi holt hodnekrat 0.25 je hodne :-) ).  Mozna se rozladuje i samotny menic, ale  popravde  vubec netusime jak , nejdrive musime odladit trafo. Proto puvodni dotaz.
Nejlepsi by asi bylo vubec trafo nepouzivat, ale co jsme zatim videl menice a prijimace k UZ menicum, je trafo vice mene nutnost.