STAV: EPS, kalkulace prostupu tepla

Holas holas na holas.info
Čtvrtek Březen 1 22:01:25 CET 2012

Z hlediska kondenzace vodni pary ve vicevrstve konstrukci obvodove steny
je asi nejpriznivejsi aby se difuzni odpory jednotlivych vrstev smerem
ven zmensovaly. Potom skutecny parcialni tlak vodni pary nedosahne tlaku
nasycene vodni pary (rosneho bodu) podle krivky prubehu teploty. To by
ale znamenalo aby vnejsi omitka na vrsteve skelne vaty mela mensi
difuzni odpor nez ma skelna vata. Skutecny tlak vodni pary v konstrukci
lze snizit vrstvou s vysokym difuznim odporem na teple strane konstrukce
(tzv. parozabrana na vnitrni strane steny) tim se cela krivka prubehu
tlaku vodni pary posune smerem k nizsim hodnotam. Pouziva se to
napriklad u nevetranych  plochych strech, kde z principu musi vetsinou
mit vnejsi vrstva extreme vysoky difuzni odpor (aby do strechy neteklo :-).
Dalsi moznosti je odvetrana dutina pod vnejsi vrstvou s vysokym difuznim
odporem, ktera umozni odvod vodnich par mimo konstrukci (dvouplastova
strecha, odvetrany obvodovy plast na rostu...).
Pri vypoctech se take uvazuje s celorocni bilanci zkondenzovanych
vodnich par, kdy se za urcitych okolnosti da kondenzace v konstrukci
tolerovat za predpokladu, ze se zkondenzovana voda behem roku zase odpari.
Na VS se kondenzaci vodnich par v konstrukcich venuje (nebo alespon
venovalo) velmi mnoho casu ale mam pocit, ze v praxi se podle toho
mnohokrat nepostupuje... ale ve stavebnictvi uz skoro ctvrt stoleti
nedelam :-)
Pro zakladni informaci by mohl mozna poslouzit treba serial clanku
http://stavba.tzb-info.cz/vlhkost-a-kondenzace-v-konstrukcich/6771-difuzni-tok-a-kondenzace-vodni-pary-v-konstrukci-steny-cast-1-vlhky-vzduch-a-vznik-difuzniho-toku
podle rychleho pohledu je tam problematika kondenzace probirana vcetne
ruznych grafu.

Co se tyka poznamky v jinem prispevku o tloustce izolace a porovnani
snimku z termokamery. Vnejsi povrchova teplota se s vetsi tloustkou
izolace uz nemusi tak vyrazne menit ale skutecny tepelny tok se
vzrustajici tloustkou izolantu linearne klesa. Celkove tepelne ztraty
prostoru jsou nasobkem merne tepelne ztraty a ochlazovane plochy. Proto
tepelne ztraty sten s nekolikanasobne vetsi plochou nez je plocha oken
maji na celkove tepelne ztraty take vetsi vliv nez tep.ztraty oken. I
kdyz ty taky nelze zanedbavat (ale taky neprecenovat - napr. tezka okna
se spoustou skel...). Samotne ramy oken maji plochu v pomeru k ostetnim
plocham minmalni. U ramu asi tak ani nejde o vlastni tepelnou ztratu
jako spis o povrchovou teplotu a jiz vyse zminene nebezpeci kondenzace
na studenem povrchu, tentokrat primo na vnitrnim lici ramu.