Jeste patecni OT: Fotony, hmotnost, gravitace, vzajemna interakce

Miroslav Mraz mraz na seznam.cz
Pátek Červen 29 22:28:11 CEST 2012

Fotony zřejmě nějak gravitačně interagovat budou. Spočítat to ale nebude
žádná legrace. Pokud budu považovat proud fotonů za elektromagnetickou
vlnu, bude tenzor energie-hybnosti této vlny nenulový a tudíž vybudí
příslušné zakřivení časoprostoru a tedy gravitační pole. Je dobré si
uvědomit, že gravitace je proti elekromagnetizmu velice chabá síla -
silné gravitační pole Slunce odchýlí foton asi o 1.7 obloukové vteřiny.
Takže jeden foton se svou muší hmotností s druhým asi moc nepohne.
Nicméně fyzici tvrdí, že nemůžeme pozorovat nic na délce menší než je
Planckova délka a dokládají to tím, že pokud bychom chtěli rozeznat
podrobnosti na menší škále, museli bychom si na to posvítit fotonem o
menší vlnové délce než Planckova. A takový foton by už měl takovou
energii - hmotnost (10^28eV - do toho má LHC ještě daleko), že by se
zhroutil do černé díry - a to hroucení je gravitační interakce.
Další (ale poněkud pochybný) myšlenkový experiment na podporu gravitační
interakce mezi fotony je elektromagnetický geon. Viz Ullmann -
http://astronuklfyzika.cz/GravitaceB-3.htm

Mrazík