Jeste patecni OT: Fotony, hmotnost, gravitace, vzajemna interakce

Marek Peca marek na duch.cz
Pátek Červen 29 17:40:49 CEST 2012

Zdravim,

>  dnes jsem se zamyslel nad zde uvedenou, avšak již ze školy mi známou poučkou,
> že fotony neinterreagují,

pokud melo slovo "neinterreaguji" znamenat neco jineho, nez interferenci
(napriklad, ze jedno svetlo vyrusim jinym svetlem), pak nize psany mail
necist. Jinak:

> což my ve škole brali jako větu "Světlo se prostorem šíří nezávisle na
> tom, zda se jím šíří nějaké jiné světlo".

V Maxwellovskem predkvantovem formalismu asi jo.

Pokud jde o neinterakci fotonu, pak vim jen tolik, ze dlouho prevladala
domnenka (mam pocit, ze ji vyznaval i Dirac), ze foton interferuje zasadne
jen sam s sebou a ne s zadnym z kolegu.

Nicmene posledni dobou se zda byt jednodussim vysvetlenim nekterych jevu*,
ze i 2 ruzne fotony (co to ale je, zejo... tak rekneme selsky, dva fotony,
ktere vznikly v dosti nezavislych zdrojich, at uz to v rovnicich znamena,
co chce) spolu interferovat muzou. Vzhledem k tomu, ze predchozi
"samojedina" teze byla zakorenena velmi hluboko (a podeprena zvucnymi
jmeny), vyrojilo se par teorii, ktere uvadeji pokusy v soulad s ni, ale z
hlediska Occamovy britvy to (aspon zatim) prohravaj, takze za pravdivou je
pokladana ta teze, ze 2 ruzne fotony mohou interferovat.

*) Slo o nejake pokusy, prokazujici interferenci dvou fotonu, vyrobenych
ve dvou ruznych laserech.

ZdraviM.P.