RE: Rychly citac (GPS normal)

Jiří Kučera fonolit na seznam.cz
Čtvrtek Červen 28 16:54:44 CEST 2012

Mozna ani neunika, ono to je vlastne porad stejne jen trochu jinak, respektive trochu rozsirene.
Puvodni konstrukce je jedna regulacni smycla s PID regulatorem v ktere se porovnava jestli mezi dvema 1pps bylo 10M tiku hodin, pokud ne tak se hne regulacnim clenem (DAC -> OCXO)
Tohle vse zustava zachovano jen jsem zvedl pocet tiku z 10M na 100M, tedy zjemnim  zpetnou vazbu.

1pps. Puvodni konstrukce bere 1pps jako normal vuci kteremu se vse vaze. pricemz konstrukce pocita s pouzitim GPS M12 ktera ma relativne dobre resenou 1pps cast, mimo jine z ni leze i informace jaka bude nejspise chyba pristiho 1pps pulsu a existuji pro to zpresnovace, ktere pomoci zpozdovaci linky s krokem 0.25ns umoznji tuto jiz tak presnou 1pps jeste doladit.
Bezne GPS maji 1pps s chybou 5 az 10x horsi a predevim neposkytuji informaci o chybe ani neumoznuji jine nastavovani kompenzace.
Co s tim? Ja mezi 1pps z GPS a 1pps ktera slouzi jako normal v tom prvnim PID  vlozil dalsi regulcni clen s PI regulatorem ,ktery zpresnuje 1pps. A ano pouziva pro to cas vychazenici z OCXO z te prvni casti cili by melo patit cim presneji doladime OCXO tim presneji se dolasi i 1pps.

Co to cele prinese.
- mame o rad presnejsi 1pps nez  ma vami pouzita GPS, presnost je dokonce lepsi nez presnsot samotne Motorolacke M12, presnost bude +- odpovidat M12+ zpozdovaci linka s IC DS1023 , ktera se pouziva pro zpresnovani 1pps z M12
- mela by se zvednout rychlost ustaleni cele regulovane soustavy jak moc je otazkou teoreticky az o rad , ale realita bude horsi.

Z praktickeho hlediska.
Z pohledu pouziti jako frekvencni normal doufam, ze mnou provedene upravy povedou k vyssi presnosti rekneme hodinu po zapnuti cele soustavy, odecne k vyssi kratkodobe presnosti. Z pohledu presnosti v radu dnu asi zadny prinos nebude.
Pri pouziti jako casovy normal navazany na UTC je prinos jasny konstrukce umoznuje i s beznou GPS zkonstruovat normal u ktereho bude 1pps sedet na hranu casove znacky z presnosti pod 10ns.
V neposledni rade ja na tom chci zkusit odladit model ionosfery, mam antenu zamerenou s presnosti +-2cm a  ne stejnem miste je i profi GPS pouzivana geodety.

Matematicky v tom take docela plavu i kdyz kompenzacni model 1pps mam odvozen i matematicky, vede to k IIR, hlavne jsme konzultoval s clovekem  ktery dela na casovych normalech pro Very Long Baseline Interferometry a pry pouzivali neco podobneho u levnych normalu (1200$/ks).

Jirka