RE: Rychly citac (GPS normal)

Jiří Kučera fonolit na seznam.cz
Čtvrtek Červen 28 13:27:45 CEST 2012

Bezne GPS prijimace generuji 1pps s chybou +-100ns (muj kousek 70ns) chyba je dana pouzitim bezneho hradla jehoz hrana neni nijak strma + je zde chyta vznikla zpracovanim. Dale chyba zpozdenim signalu v koaxialu GPS od anteny + chyba ionosfery, profi geodeicke GPS umi nebo se snazi kompenzovat i tyto chyby. Pro ucel presneho oscilatoru nemaji vyznam ty se uplatni pri posazovani 1pps na casovou znacku treba u NTP serveru

Pro nas zajimava chyba (sawtooth) vypada v histogramu jako tabulova hora.

Zpresnovani 1pps vychazi z myslenky, ze 100MHz odvozeny z 10th harmonicke 10MHz casoveho normalu (toho ktery "usmernujeme" je kratkodobe presnejsi nez 1pps.
Proto pouzijeme  PI (Proportional and Integral) regulator do ktereho vsupuje 1pps z GPS a na zaklade N (30 az 60) 1pps z GPS generuje vlastni pulsy 1pps s mensim jitter nez puvodni 1pps z GPS.
Ja zatim regulaci jedu v PC na karte od NI, ale jde to cele resit ciste digitalne a nacpat do FPGA.
Signal 1pps z GPS pomoci klopleho obvodu D "samplujeme" na frekvenci 100MHz vysledek ladujeme do citaceA, ktery vlastne meri periodu/zpozdeni 1pps druhy citacB pak ridi pulsni generator, ktery generuje "lokalni" 1pps s lepsim jitter, vse ridi PI regulator. Udaje pro PI regulator p=2^-2, i=2^-6.
1pps se mi tim podarilo zpresnit o rad. Respektive mozna i vice
Histogtam upraveneho 1pps jiz vypada jako pyramida v ktere je nejvice hodnot v +- 3ns.
Pro dalsi pruzkum bych potreboval presneji merit cas (aspon 100ps) viz muj dotaz.

Zkratka pro zpresnovani 1pps jsem zavedl dalsi zpetnou vazbu a PI regulator.
Vedlejsi efekt, je moznost pres MCU kompenzovat delku koaxilau anteny a pripadne se i pokusit i o model ionsfery.
Poklud by se pouzil MCU s ethernetem, dalo by se vyuzit dat z nejblizsich stacionarnich GPS geodeticke sluzby a na zaklade chyby mereni polohy ziskat presny model ionosfery nebo pri znalosti presne polohy nasi GPS ...

Mimochodel nevite o NTP serveru pro ARM bez linuxu, idealne STM32Fxxx ?

Jirka