Pasnove a krystalove filtry?

Cihak na dkv.cst.cd.cz Cihak na dkv.cst.cd.cz
Úterý Červen 26 13:02:47 CEST 2012

Nemáte někde obrázek jak vypadá charakteristika takové dvoukrystalové propusti ? Shodou okolnosti jsem teď doma zkoušel na "prkénku" sbastlit dvoukrystalovou branku pro ten můj násobič na 12MHz pro čitač. Ta charakteristika je dost nesouměrná. Směrem k nízkým kmitočtům je stopband jen asi -30dB směrem k vysokým kmitočtům je pokles mnohem pozvolnější s rejekcí hlubokou asi -60dB a pak to vyjede na stopband asi -40dB. A pak tam jsou ještě vidět dvě rezonance s menší amplitudou - patrně paralelní rezonance krystalů. Zatím to ale nemám správně impedančně přizpůsobené - byl to první pokus. Na víc jsem už neměl čas. Použil jsem běžné krystaly z GESu.

	Martin.

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces na list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Vláďa Anděl
Sent: Tuesday, June 26, 2012 11:39 AM
To: HW-news
Subject: Re: Pasnove a krystalove filtry?

Krystal má sériovou rezonanci s minimem impedance a hned vedle paralelní
rezonanci s maximální impedancí. Někde daleko od rezonance krystal
propouští signál přes svojí paralelní kapacitu. Pokud potřebujete
propustit jen jeden kmitočet, krystal na něj doladíte sériovou kapacitou
(pokud je to v rozsahu kde to lze) a paralelní kapacitu neutralizujete
signálem v protifázi. Problém je, že krystal bude mít rezonance i na
násobkách, kterých se tím filtrem chcete zbavit. Pokud chcete pásmovou
propust, musíte vzájemnou vazbou propojit dva krystaly (nebo víc) a
získat tak např. plochý vrchol. Tam dost dobře nejde krystaly dolaďovat
sériovou kapacitou a musíte do filtru vybírat krystaly se stejným
rezonančním kmitočtem, aby křivka byla symetrická.