Pasnove a krystalove filtry?

Úterý Červen 26 11:39:12 CEST 2012

Krystal má sériovou rezonanci s minimem impedance a hned vedle paralelní
rezonanci s maximální impedancí. Někde daleko od rezonance krystal
propouští signál přes svojí paralelní kapacitu. Pokud potřebujete
propustit jen jeden kmitočet, krystal na něj doladíte sériovou kapacitou
(pokud je to v rozsahu kde to lze) a paralelní kapacitu neutralizujete
signálem v protifázi. Problém je, že krystal bude mít rezonance i na
násobkách, kterých se tím filtrem chcete zbavit. Pokud chcete pásmovou
propust, musíte vzájemnou vazbou propojit dva krystaly (nebo víc) a
získat tak např. plochý vrchol. Tam dost dobře nejde krystaly dolaďovat
sériovou kapacitou a musíte do filtru vybírat krystaly se stejným
rezonančním kmitočtem, aby křivka byla symetrická. V rádiu mám teslácký
6 krystalový filtr cca 10MHz s šířkou 10KHz. Jsou tam dvě destičky, na
každé tři rezonanční oblasti (napařené elektrody) navzájem vázané
elastickou vazbou. Ty dvě destičky jsou propojené napřímo, drátem. Filtr
musí být z obou stran zatížený správnou impedancí, dává se paralelně k
odporu i LC obvod pro doladění. U VF krystalů správná zátěž není
problém, ale dělám dvoukrystalové filtry do antén pro DCF (šířka 10 Hz
na 77,5 KHz) a abych dokázal filtr zatížit odporem cca 100KOhm bez
výrazné kapacitní složky, musím i pro tento kmitočet používat VF
tranzistor. Krystaly tam vybírám s tolerancí 0,5 Hz, větší rozdíl než 1
Hz už propustnou křivku deformuje.

Anděl