Pasnove a krystalove filtry?

Cihak na dkv.cst.cd.cz Cihak na dkv.cst.cd.cz
Úterý Červen 26 10:42:00 CEST 2012

1) Při výpočtu je nutné počítat s Q použitých cívek. Při běžném Q cca 70 - 100 je šířka pásma 300kHz na 100MHz prakticky nerealizovatelná. Respektive filtr bude mít velmi vysoký útlum. Realizovatelná je šířka odhadem cca 2MHz a víc (na kmitočtu 100MHz.  Druhý problém máte v tom, že počítáte 50ohmů systém. Tak vám ale výjdou nerealizovatelné hodnoty součástek. Řeší se to tak že se filtr navrhne na vyšší impedanci (řádově 2 - 10kohm) a pak se to transformuje dolů. Způsobů tranformace je řada - vazební kondenzátor, kapacitní dělič, odbočka na cívce a další.

2) Narazil jste na nerealizovatelné hodnoty součástek. Řešení viz 1.

3) Krystalové filtry se obvykle realizují na kmitočtech mezi 5 až 20MHz. Slyšel jsem (JPP), že někdo realizoval i harmonické filtry na kmitočtech přes 100MHz ale v praxi jsem to nikdy neviděl. Pochybuji o nějaké snadné amatérské realizaci. Ale mohu se mýlit.

Martin.

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces na list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of hutta.j na seznam.cz
Sent: Tuesday, June 26, 2012 10:13 AM
To: HW-news
Subject: Pasnove a krystalove filtry?

Predem se omlouvam za mozna zacatecnicke dotazy, ale nikde se mi nedari vycist odpovedi.

1.Prakticka realizovatelnost filtru. Chybi mi prakticka zkusenst proto nevim co jde pouzit a vyrobit, respektive jak se ktery problem prakticky resi. Priklad.
Mejme 100MHz oscilator rizeny krystalem a chceme za nej zaradit pasmovou propust ,ktera propusti 100MHz a bude co nejstrmejsi.
Spocital jsem si pasmovou propust Chebyshev 100MHz propustne pasmo 300kHz (zde nevim zda muzu jit nize kvuli realizovatelnosti). U propusti prvniho radu mi vyslo: L1.1nH a C2,3nF paralelne k zdroji signalu v 50 ohm systemu. Pricemz na 90MHz vychazi utlum -17dB a na 110MHz -16dB
Je to realizovatelne i prakticky nebo diky tolerancim beznych C a L ci diky teplotni stabilite bude filtr cestovat od certa k dablu?
Respektive jaky typ filtru by se mel pouzit?

2. Kdyz stejny typ filtru jako v 1. spocitam podle Butterworh vyjde mi C 50fF a L 50.66uH seriove se zdrojem signalu.
Predpokladam, ze takovy filtr nejde prakticky realizovat.  50feto farad teoreticky jde slozit z 10ks C 0,5pF, ale tak nejak pocitam, ze vlastni kapacita tohoto retezce by nevedla k 50fF nebo se pletu?
Civka 50,66uH asi nebude realizovatelna tak,  aby se vlivem teplotniho druftu filtr nerozladoval ?

3. V literature jsem narazil na zminky o filtrech v kterych se pouzivaji krystaly bohuzel jsem nenasel zadne podrobnosti, priklady realizace. Poradite kde tuto problematiku nacist. Zatim je ma predstava takova, ze krystalem prochazi f ktera odpovida jeho vlastni frekvenci, kdezto ostatni v nem prichazi o energii. Nicmene pro praktickou realizaci bude treba znat C a L krystalu coz se asi bezne v DS neuvadi, cili pro bezne smrtelniky bez vybaveni na mereni a ladeni jsou asi takove filtry nezajimave?

Dekuji

Hutta