regulátor otáček ze soustruhu PROMA SM-300E

Jakub Ladman ladmanj na volny.cz
Úterý Červenec 31 23:58:13 CEST 2012

Pouhá jedna dioda proražená (asi přepětím) a pak po dlouhych hodinách pochopit
že dioda co svítí po zapnutí na ovládacím panelu není "provoz", ale "chyba" -
nadproud, nebo přepínač směru přepnut před zavřením krytu (spínač napětí do
řízení).

Diodu jsem vyměni poměrně brzo, ale to napájení mi k zemi zkratoval tyristor
který zachytí a drží chybu dokud je sepnutej jeden ze směrů (přídržnej proud
tyristoru teče přes pomocný kontakty voliče směru).

Co zapaluje tyristor? Přes PNP tranzistor nízká úroveň na výstupu komparátoru
čehosi a kujva to je nadproudovka, ale vždyť ten komparátor je napájenej z
těch 12V který tam nejsou - BINGO!!!!!!!!!!!!!!

V ten moment mi došlo proč je ten kontakt v sérii s tím tyristorem a zkusil co
se stane, když nejdřív dám volič směru do střední polohy.

Měl jsem to napájený z extra laboratorního zdroje, vidím, že napětí se drží ve
správných mezích. Přepnu směr a napětí drží. Zkusim vypnout zdroj a nechat
přepínač směru v krajní poloze a dioda opět svítí a napětí padá na ty 4V na
zenerce a <1V na 12V stabilizátoru.
Potom odpájení pomocnejch pičičundiček a pokus na síťovým napětí a s motorem a
funguje to.

Takže to byla jen ta jedna proražená 1N4148 a pak jsem jen nevěděl jak se to
má chovat.

Nic to ovšem nemění na tom, že v tom zapojení je mnoho míst o kterých se dá
bez přehánění říct, že jsou to velký prasečiny.

Jakub Ladman

PS: ještě dumám proč se ta dioda prorazila a jak tomu předejít.