regulátor otáček ze soustruhu PROMA SM-300 E

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Neděle Červenec 29 18:43:04 CEST 2012

Zdravím,

> [...]
>
> Nemá někdo z vás po ruce schéma regulátoru otáček ze soustruhu PROMA SM-300 E
> (a podobných) s názvem xmt-2325?
>
> Mám tu desku pro bráchovýho kámoše opravit a nějak jsem ztroskotal. Zmapoval
> jsem výkonovku a ta vypadá ok. Dostal jsem se k tomu, že řízení je napájeno z
> usměrněné sítě přes 12k odpor a na 22V zenerce (1N4748) jsou pouhé 4V. Zenerka
> je ok. Vedle je tam 78L12 stabilizátor, ale na jeho svorkách napětí pod volt.
> Všechny polovodiče jsem diodovým testem zkontroloval, zkratované nejsou a
> vedou ve správném směru.
>
> Schema by pomohlo. Rád bych se toho zbavil.

Schéma bohužel nemám, ale pár logických rad:

"Svorky 78L12" myslíte výstup ? No pokud je tam tak malé napětí, má to v zásadě
2 možné příčiny:

1) Nedostatečné krmení stabilizátoru (vždyť má na vstupu jen 4V, right? )
2) Přílišný odběr (zkrat) za stabilizátorem - to se pak přenese i přes něj na
   jeho vstup a proto jsou tam jen ty 4V.

Domnívám se, že 1) nebo 2) půjde rozlišit měřením teploty na tom 12k odporu.
Pokud bude hodně topit, je to 2). Nebude-li hodně topit, pak 1). Ovšem pokud
to by pak buď on nebo jiný prvek v sérii s ním musel být vadný, jinak by se
vyrobilo 22V na zenerce. Měřil jste ten odpor ohmmetrem ? Pokud není vadný, tak
změřte úbytek na něm a máte proud. No a z jeho velikosti také můžete určit
zda 1) nebo 2).

Pokud 2), tak bych zkontroloval, nejsou-li tam nějaké kapkové tantalové
kondenzátory v napájení. Ty se někdy šlusnou a dělají přesně tenhle problém.
Jinak to ale může být cokoliv. Neseženete-li schéma, asi nezbyde než nějak
postupně rozpojovat napájecí řetězec a najít šluslou součástku.

Pokud 1), neměl by být tak velký problém zjistit, co nevede, ač by vést mělo.

Zdraví Pavel