Prepetovka, vas nazor ?

Středa Červenec 25 09:41:24 CEST 2012

Dne 25. července 2012 9:32 Pavel Kutina <hw na prelude.cz> napsal(a):
> Nechci rejpat, i kdyz to tak muze vypadat - tech 240V je preklep, nebo jsem
> zase zaspal nejakou "upravu" norem? Mam dojem, ze se tady v konferenci
> takovehle cislo uz parkrat objevilo.

U nás máme jmenovité fázové napětí 230V, sdružené 400V. Tak už to
platí nějakou dobu a ještě dlouho bude. (Resp. ve skutečnosti je to
231 / 400, protože je to 400 lomeno odmocnina ze 3 = 400 * 1,732 = 231
V.)

Někdo samozřejmě používá po staru 220 / 380, viděl jsem teď někde 220
/ 380, zaznamenal jsem i 360 V (což byl prostě omyl).

Pak samozřejmě ve světě je to hodně pestré, někde mají právě těch
240V, někde mají i 480V, napětí je celá řada... vemte si nějaký
katalog třeba frekvenčních měničů (např. Allen Bradley) a uvidíte, co
tam mají za napětí. (Frekvence se snad celosvětově používají 50 nebo
60 Hz, tedy pro běžné rozvody, třeba elektrická trakce, to je zase o
něčem jiném.)

P.K.