Prepetovka, vas nazor ?

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Úterý Červenec 24 16:45:00 CEST 2012

Ono to vůbec není tak jednoduché, jak to na první pohled vypadá... Uzemnit
stožár rovnou do země je dobrý nápad, ale jestliže toto uzemnění nespojíte s
PE, dojde při úderu blesku k destrukci (s možností požáru, úrazu, ...)
zařízení, do kterého vede anténa, ... no a odtamtud se bude nebezpečný proud
šířit dále a klidně provede Vámi popsané efekty se zásuvkami. Varianta, kdy
stožár propojíte s bleskosvodem na střeše velmi zvyšuje pravděpodobnost, že
takové efekty nastanou i při ne moc velkém blesku, který by jinak pouze
spořádaně odešel bleskosvodem do země.

Je nutné si uvědomit, že když uhodí blesk, bude procházet proud řekněme
20-200 kA, který na různých odporech po cestě vytváří nemalé úbytky napětí.
Pokud tedy např. spojíte stožár se zemničem hromosvodu, který má odpor 2
ohmy, vznikne na něm 40-400 kV, což bude i napětí antény vůči L a N v síti.
Když použijeme různé zemniče, bude situace lepší, ale v důsledku jejich
blízkosti a odporu země si stejně moc nepomůžeme.

Skutečně funkční řešení tedy primárně obsahuje oddálený hromosvod provedený
tak, aby anténní stožár opravdu ochránil před přímým úderem blesku, dále
uzemnění stožáru, které musí být spojeno s PE dostatečného průřezu a to
nejlépe u vstupu napájení do domu a v témž místě musí být i první úroveň
přepěťovky, která zajistí sblížení potenciálů všech 4(5) vodičů sítě na
přijatelnou úroveň.

Další část problému je indukované napětí a tam zas platí, že vnitřní
instalace by neměla tvořit smyčky, resp. by měla být minimalizována jejich
plocha. Toto opatření se ovšem týká vzájemných poloh všech vodivých vedení,
která se v nějakém zařízení potkávají. Pokud toto nelze zajistit, je dobré
před takovým zařízením všechny vývody provést přes kombinovanou přepěťovou
ochranu, nebo více ochran, které ale musí být správně pospojovány.

PH

From: "nesvacil na posys.cz" <nesvacil na posys.eu>
ono jde o to, co preferuji. Mně jde hlavně o zdraví, požár a následně
elektroniku. Neuzemněný stožár antény i s hromosvodem nad stožárem je špatná
volba. Stožár musím uzemnit, nejlépe samostatným svodem, pokud to nejde
vlivem blízkosti vedení (hrozí
přeskočení blesku od vedení svodu hromosvodu a antény), tak přímo do
bleskosvodu, protože to je jedno, nicméně žádné vlnky nahoru, atp. .
Uzemnění do PE vodiče NE, rovnou do země.

Samozřejmě, že při malých úderech blesku by mě mohlo stačit  jen ochránění
samotné mé antény vysokým hromosvodem bez propojení svodu či možnosti
přeskoku, nicméně při velkém úderu chci ochrání zdraví a požár. Dát do PE a
poté všechny zásuvky v domě
vylítají nedej bože, že kousek od zásuvky spí dítě .... , toho se chci
vyvarovat.
Energii rovnou do země.

Nicméně v normách to může být i malinko jinak.

Jirka