Prepetovka, vas nazor ?

Petr Simek psimek na jcu.cz
Pondělí Červenec 23 22:51:09 CEST 2012

On Mon, 23 Jul 2012, Vláďa Anděl wrote:

> [...]
> vzduchu z hromosvodu např. na anténu se udává asi 0,5m. Jenže není mezi tím
> jen vzduch, ale taky obvykle mokrá krytina střechy. Je možné že s nějakými
> přeskoky se počítá, hlavně když při tom nic nechytí. Zajímalo by mě taky, jak
> může fungovat vodič HVI
> http://www.odbornecasopisy.cz/res/pdf/40859.pdf
> když izolace má vydržet to samé, jako vzduch na vzdálenost 0,75m. Pokud
> vzduch má cca 20KV/cm (alespoň nám to říkali ve škole), potom pro přeskok na
> vzdálenost 0,75m je potřeba 1,5MV. Plasty mají pevnost obvykle okolo 30KV/mm

Ono s temi megavolty opatrne - tyhle el. pevnosti funguji linearne do
stovek tisic voltu ale pak uz ne, pak se ten vyboj muze sirit preskoky
na mnohem vetsi vzdalenosti nez odpovida napeti a el. pevnosti prostredi.

> a pak by izolace musela mít tloušťku 5cm a průměr kabelu by byl něco přes 10
> cm. Nebo ta izolace má tvořit jen bariéru aby se ionty zbrzdily? I list
> papíru vložený do jiskřiště o dost zvedne napětí potřebné pro přeskok.

Kazdopadne nechapu tu uvahu - ten HVI vodic ma prurez 19 mm^2 medi to je
asi 0.001Ohm - pri 50kA je to 50V na metr kabelu - pri deseti metrech
na zacatku a konci to dela 500V. Pokud je dobre provedene uzemneni kolem
baraku tak uz tolik nezalezi na tom zda ma zemni odpor Ohmy - ten barak
uplave nahoru cely vcetne zemnicu a mezi spodkem a vrskem by mely byt ty
stovky voltu a ty snad nikam nepreskoci a nic nezapali. Jedine co bude
problem je rozdil mezi zemnim potencialem a napajenim 230V~ tam na tom
zemnim odporu vznikne rozdil tisicu voltu ktery musi neco pobrat nebo
shori veci pripojene do elektriky

Jeste muze byt problem na zacatku jak donutit blesk aby sel do hromosvodu
a nesel taky kus vedle do baraku - tam budou velke rozdily napeti, ale to
co uz tece dratem to nebezpecne neni.