Prepetovka, vas nazor ?

Pondělí Červenec 23 10:50:12 CEST 2012

Proto se dnes dělají oddálené hromosvody. Hromosvod má svoje uzemění 5 m
od baráku a tam ať se děje co chce. Anténu mám v ochranném prostoru
hromosvodu a mám jí uzeměnou na základový zemnič (spojenou s PE). Sice
né v místě hlavní ochranné přípojnice u rozvaděče ale na druhé straně
baráku, ale mám tam skříňku na baráku, kde přijde všechno propojit.
Přizemnit PE, 70V přepěťovka mezi PE a N a uvažuju ještě o jedné
přepěťovce mezi N a L. Od tohoto místa mi vedou zásuvky k televizi a do
pracovny kde budou počítače. Myslím že mýty o tom že při blesku stejně
všechno odejde, pocházejí z doby, kdy se anténa spojovala s hromosvodem
a hromosvod s PEN. Při tom se opravdu musejí dít věci. Ostatně stožáry
TV, mobilních a mnoha jiných vysílačů jsou vždy na vyvýšených místech,
ta pravděpodobnost úderu blesku je tam asi dost vysoká a kdyby pokaždé
měli všechno měnit /opravovat, kam by přišli. Takže zajistit to jde.

Přístup pojišťoven k hromosvodům je taky velmi zajímavý. Pokud hromosvod
nemáte, pojišťovna vám škodu zaplatí. Pokud máte, je to stejné a slevu
na pojištění nedostanete. Pokud máte hromosvod bez platné revize,
pojišťovna vám plnění krátí. Revize se prý musí dělat každé 4 roky,
takže když už si v dobré víře hromosvod pořídíte, máte starost navíc.
Pojišťovna vám ale nehradí škody vzniklé přepětím v síti - nevím jak je
tohle míněné. Při přímém úderu blesku do vašeho hromosvodu vám taky doma
vznikne přepětí v síti. Takže pokud vám hromosvod funguje tak že
nevyhoříte, pojišťovna vám vlastně nemusí platit nic a jen vy platíte :-))

Anděl