[OT] Flexa

Pondělí Červenec 16 10:36:41 CEST 2012

Právě u těchto motorů je problém převíjet rotor. To už je lepší to
vyhodit rovnou. Pro vysoký poměr výkon/hmotnost tam bývá určitě přes
30000 ot/min a rotor je dynamicky vyvažovaný. Tohle vám nejspíš ten
dědek neudělá. Pak vysokootáčková ložiska, opracování povrchu
komutátoru, konce drátů nejsou ke komutátoru pájené, ale bodované (asi
vyšší pevnost, teplotní odolnost, nakonec i menší pracnost). Myslím že
tady moc prostoru pro lidovou tvořivost není a je tam i dost toho, čím
se liší flexa z Lídlu od té pořádné.

V Narexu jsem byl na exkurzi ještě za hluboké totality. Řešili tam
problém právě s opracováním povrchu komutátoru. Už tehdy se seznamovali
s tím, jak funguje tržní hospodářství. Přišel tam nějaký italský
překupník. Oslňovali ho parametry a životností vrtaček. Prohlásil že
tohle ho vůbec nezajímá, ale že ta vrtačka musí být oranžová :-)

Anděl