VNWA 3 Vector Network Analyzer

hutta.j na seznam.cz hutta.j na seznam.cz
Neděle Červenec 8 19:03:14 CEST 2012

Pred casem zde nekdo zminil VNWA  Vector Network Analyzer, zarizeni me zaujalo a trochu jsem patral co to je a jak to funguje.
Na internetu se uvadi parametry 1kHz az 1,3GHz s 90dB, porad mi nebylo jasne jak to funguje.
Uz vim, treba to bude zajimat i vas.

1. Zdroj signalu
Zdrojem je DDS AD9859 tedy 10bit DDS s hodinami do 400MHz, kterou autor brutalne pretaktovava az na 720MHz , ale ani to neda vice nez cca 350MHz. Proto cela DDS jede absolutne bez jakekoliv filtrace cimz je na jejim vystupu i rada alias signalu, ktere se pak vyuzivaji pro mereni. Priklad chceme merit na 390MHz nastavime hodiny pro DDS na 170MHz a generovanou frekvenci na 50MHz, cimz na 4th alias ziskame 2*170+50=390MHz. 390MHz je samozrejme na cca -30dB pod 50MHz a mezitim je jeste -10dB 120Mhz, 220MHz, 290MHz a 460MHz, zkratka pekny gulas.
2. Zpracovani
Signal zpracovavaji zvukovkou u soucasne verze je pouzit USB autio codec http://www.ti.com/lit/ds/symlink/pcm2900.pdf
Pro snizeni frekvence na uroven zpracovatelnou zvukovkou pouzivaji mixer , v kterem od zdrojove frekvence odectou f z druhe DDS a zrovna zpracovavany prouzek presunou do pasma 10Hz az 20kHz . Mixer pouzivaji SA612A, je sice jen do 500MHz, ale to autorum ocividne nevadi, pretaktuji ho na 1,3GHz.

Vse ostatni je jiz otazka sw v PC zdrojovy i DUT prosly signal prozenou nejakymi digitalnimi filtry a hotovo.
Jako amatersky low cost projekt bych to oznacil za super vec. Jako kit prodavany za 500Euro mi na tom nic low cost neprijde, zvlaste, kdyz za podobny peniz, pri trose snahy sezenete postarsi profi merak.
O 90dB rozsahu si dovolim pochybovat jiz v zakladnim pasmu a nad 500MHz to vidim nekam k 50dB.Nedokazu posoudit jaka je ucinnost digitalnich filtru, aleAD9859 pretaktovana na 720MHz + SA612 pretaktovana 2.6x  doplnena nejlevnejsi zvukovkou s 89dB u me neziskava body za vzorovy projekt, zvlaste s prihlednutim k cene a nezverejneni ani schematu zapojeni.

Hutta.