Pasnove a krystalove filtry?

OK1UGA ok1uga na volny.cz
Pondělí Červenec 2 23:03:26 CEST 2012

Máš pravdu. Včera jsem zkusil změřit kvalitní harmonický krystal. Použil
jsem ale přípravek trochu nevhodný pro vyšší kmitočty který nelze
pořádně zkalibrovat. Pro solidní měření by to chtělo kvalitnější
přípravek. Měřením jsem zjistil že Q se +- příliš neměnilo. Nejvíc jsem
naměřil na 3 harmonické (Q = 122000) a nejmíň na deváté (87000). Zato se
ale zásadním způsobem měnil sériový odpor.

Základní kmitočet - 3,2 ohmů
3 harmonická -12 ohmů
5 harmonická -35 ohmů
7 harmonická -73 ohmů
9 harmonická -194 ohmů

Takže předpokládám, že filtr na vyšších harmonických by měl podstatně
větší útlum. Přiznám se, že jsem se domníval že sériový odpor a Q jsou
spolu ve velmi těsném vztahu ale jak je vidět mýlil jsem se.

Mimochodem dnes jsem do čítače namontoval ten normál 12MHz odvozený od
GPS normálu a vše funguje jak má. Takže všem díky za dobré rady.

     Martin.