MX- 5xx stavime indukcni pajecku

Cihak na dkv.cst.cd.cz Cihak na dkv.cst.cd.cz
Pondělí Leden 30 14:28:22 CET 2012

Jo, nějak takhle jsem si ten filtr představoval :-)

Včera večer jsem si ještě vzpomněl, že jste posílal schéma Vaší verze pájky, tak jsem si to prohlédl. Namaloval jste to moc pěkně :-) Dovolím si ale přesto několik připomínek.

1) Mezi CQ4 a C42 chybí oddělovací kondenzátor. Na to jste ale určitě přišel :-).
2) Moc se mi nezdá zapojení PA. Jste si jistý, že výstupní impedance z Q3 je opravdu přibližně 50 ohmů ? Obvykle bývá výstupní impedance fetů podstatně nižší a je nutné ji transformovat nahoru. Ale s KV PA nemám zkušenosti - mohu se mýlit. Možná by stálo za úvahu podívat se jak KV PA řeší radioamatéři a oprásknout už vymyšlený PA. Ale jak říkám, mohu se mýlit.
3) Zdá se mi nedostatečně zablokovaná studená strana L9. Dal bych tam radši kombinaci 3x10k, 2x100k, 2x330k + 220uF nebo tak něco. Pokud se vám podaří pod výkonem odpojit ručku bude to hořet právě tady. Takže ty kondenzátory také na vyšší napětí a kvalitní.
4) Zablokoval bych ještě i horní konec L4 kondy řekněme 10k + 100k + 330k a stejně tak i horní konec L8 kondy 10k + 100k.
5) Já osobně bych místo spínaných zdrojů U2 a U3 použil lineární zdroje. Jde o zdroje malých výkonů a je zbytečné vyrábět si zdroje možného rušení a problémů se spolehlivostí. Ale to je moje preference - jako radioamatér se vyhýbám pulsnim zdrojům kde to jen jde...

Já odhaduji, že použití keramických kondenzátorů by mělo stačit. Radši bych použil třeba 2 - 3 paralelně tak jak to máte namalováno v tom schématu. Nejsem si jistý v případě C24 + C27 + C41. Těmito kondenzátory půjde trvale celý proud. Zde by možná ta slída nebo ATC kondy byly na místě. Případně bych si na DPS nechal místo na variantní řešení osadil to běžnou keramikou a pokud to bude hořet dal bych tam něco lepšího... Nezapomeňte si zejména u kondenzátorů velkých hodnot zkontrolovat zda použitá hmota ještě vyhovuje pro pracovní kmitočet 13MHz. Slídové kondy jsou výhodné i v tom, že fungují na rozdíl od velkých keramik až do cca desítek až stovek MHz.

Jaký SW pokužíváte pro ty simulace ? Líbí se mi, že tam můžete zadat kvalitu (odpor) jednotlivých prvků. Já zatím stále používám stařičký NAF pro DOS. Ale bohužel ostrá verze nefunguje pod WXP. Pro Windows jsem ale zatím nenašel nic co by mi NAF plnohodnotně nahradilo.

	Martin - OK1UGA

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces na list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of j.Krajinka na seznam.cz
Sent: Monday, January 30, 2012 12:51 PM
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: MX- 5xx stavime indukcni pajecku

Tak jsem venoval dnesni pauzu na obed prepocteni vystupniho filtru. Melo by to byt technicky realizovatelne. http://photo.uloziste.com/?fotka=75e147e95f255817.jpg&d=s06040d8c12ce5c8&size=0
Civky by mely byt 8,75 respektive 9 zavitu na jadru T130-2.
C je otazka, original je osazen slidou, kvuli dosatupnosti a cene bych rad pouzitl keramiku NP0 1206 na 200V, s tim, ze by se skladalo z 220pF a 10pF. Mezi keranikou a slidou jsem nasel dva  podstatne rozdily,
- napetova odolnost, ale 200V by melo stacit pri pracovni cca50V,
- proudova zatizitelnost, u slidy v SMD jsem nasel 3A, pro keramiku v 1206 jsem nenasel relevantni udaj tak nevim zda nebudou cca 2A moc
- ERS, slida je 2 az 3 lepsi ,ale to by nemelo byt podstatne, i keramika by nemela na 13,56MHz prokrocit 20-30mOhm.

Neprehledl jsme neco?

Jirka