HDD, co se presne deje pri 'aktomaticke oprave vadnych sektoru' ?

Jiri Sladek sladek na iol.cz
Neděle Leden 22 16:15:23 CET 2012

Kdyz uz tady probehla diskuse o odchazejicim disku v PC, tak mne
napadaji dva dotazy.

1. Co se stane s daty, kdyz disk nedokaze precist vadny sektor a provede
premapovani (nahradu) vadneho sektoru jinym sektorem?
2. Co se stane s daty, kdyz treba program CHKDSK zjisti vadny sektor a
provede automaticky presmerovani clusteru na jine misto na disku?

Predpokladam, ze data z vadneho sektoru se nepodarilo precist ani na
x-ty pokus. Nahradni sektor tedy obsahuje nuly (?).
Uzivatel se ale nedozvi nic, protoze oprava probehla automaticky a tise.
Nebo se neco dozvi?
Protoze je to zkuseny uzivatel, tak provadi pravidelne zalohovani dat v
nekolika generacich. Nejstarsi zaloha se premazava.

Po delsi dobe, treba po roce, uzivatel zjisti, ze nektery dulezity
soubor je poskozeny, protoze doslo k oprave podle popisu vyse.
Zjisti se, ze soubor obsahuje 512bytu, kde jsou same nuly. Potom se
najde dalsi poskozeny soubor, a dalsi a dalsi.
Uzivatel tedy obnovi soubory ze zaloh, ale i tam je stejne poskozeni.
Prusvih. A k tomu vsemu, nelze s urcitosti zjistit, ktere soubory jsou
poskozene, kdyz obsahuji nejake nuly.

Muzete mi vysvetlit, jestli je moje teorie spravna?

Diky. Jiri Sladek