Vice WiFi AP na jedne siti

Radek Benedikt benedikt na lphard.cz
Sobota Leden 21 13:55:54 CET 2012

> WiFi roaming se dela uplne stejne, jako napr. "LAN routing". Predstavte
> si to tak, ze vytahnete kabel z jednoho switche a zastrcite do jineho ;).

A tady prave dochazi k "lamani chleba", pokud je ta sit vetsi a ma nekolik
samostatnych switchu, tj. ne propojenych do stacku, tak je prepnuti mezi
dvema ethernet zasuvkami bezproblemove obvykle jen v ramci jednoho switche,
protoze ten kdyz mu spadne link na fyzicke urovni zahodi vnitrni routovaci
tabulku pro prislusny port. Pokud to jde pres vic switchu, tak to musi
nejprve umrit v routovacich MAC tabulkach a to neni vzdy bez chyb v
implementaci. Kdyz se to prozene jeste pres WiFi tak se vlastne prechazi mezi
porty. Od jednoho se to odpoji a k dalsimu pripoji. K tomu je nutno pridat
problemy s kanaly, dnes bezny 802.11g zabere cele pasmo a pokud se AP neslysi
(a obvykle pokud je klient na jejich rozhrani na mezi signalu, tak se z
logiky veci ani moc slyset nemohou), tak se ani nemuzou jejich vysilaci
kodovaci sekvence zasynchronizovat tak aby se prilis nerusily (nehlede na to,
ze tohle moc dnesnich AP ani neumi). U rozsahlych siti, kdy se ma predavat
prijimac mezi nekolika AP a ma to chodit spolehlive, tak je na to i specialni
router, co ty AP ridi/koordinuje a stara se tim o bezproblemovy routing. To
take mimo jine znamena i rozdeleni prace mezi jednotlivymi AP, neni zadouci
aby se vsichni klienti prihlasili, pokud vidi vice AP vice mene nastejno k
jednomu. To je ale jen jedna strana veci, Druha nastava, kdy se ma prechazet
mezi APcky v siti bez provozu. Tj. typicky jeden NB po byte s vice AP, na
ktere neni zrovna nic pripojene. Pak je to docela loterie, prihlasi se to
klidne k AP co je za par zdmi a AP co je metr daleko to ignoruje. Nez se to
prehlasi, tak jsou to klidne i desitky sekund. A to jsou
vsechna "eko/zelena/green" uspavaci opatreni vypnuta. Ono preci jen ssid
neleti vzduchem porad a pokud neni provoz, tak se nevysila ani rozumny tok,
aby prijimac vedel ze je tu vysilac a ma se zkoumat zda to neni ten
spravny "partner". Dobre fungujici WiFi rooming je proste na hobby urovni
dost problem a profikum nezbyva nic jineho nez koupit APcka nejake z velkych
znacek a zaradit je do infrastruktury trochu sloziteji, nez jen nastaveni
stejneho ssid a zapojeni do Ethernetu. Fungovani roomingu v profi provedeni,
bych prirovnal k funkci autoradia, kdy poslouchate napr. vaznou hudbu na
Vltave a pokud je dopravni hlaseni, tak se radio prepne na jinou stanici,
pusti hlaseni a pote se zase spokojene vrati k te Vltave. Podobna funkcnost,
no ta bene se zarizenimi kazdy kus original, s firmwarem na urovni "ono to
nejak funguje" se moc dosahnout neda. (Jen pro nazornost, mam doma Mikrotika
a Asus RT-N16, oba nejsou rozhodne zadna orezavatka a pokud neni provoz na
siti, tak to chodi mizerne. A ostatni znacky na tom nejsou o moc lepe, dvou
APckova reseni mame leckde nasazene).

Takze preji hodne uspechu.

Radek (benedikt2hw.cz)