Dlouhe rozsveceni zarivek

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Pátek Leden 20 04:55:24 CET 2012

Zdravim,
  nevim, zda to dosud existuje, ale kdysi byly v prodeji zářivky s označením
RASTA, což mělo znamenat RApid STArt a skutečně tyto startovaly mnohem lépe
než běžné. Jednu takovou mám dosud v kuchyni nad linkou a na 90% případů
nastartuje IHNED po připojení napětí, to znamená, že startér ani není třeba!
Je viditelné, že výboj prvních pár set ms po zapnutí běží s nižší intenzitou,
obvykle jen v jedné polaritě (zářivka viditelně "strobuje") a tlumivka více
hučí, a pak se velmi rychle stabilizuje. Jde ovšem o zářivky 18 (dříve 20)W.
U 40W zářivek jsem též viděl RASTA provedení, ale tam obvykle alespoň jednou
musel startér sepnout.
  Rovněž záleží na startéru. Ty jsem kdysi podrobně studoval. Některé startéry
mají doutnavku, která se musí dlouho zahřívat, než poprvé sepne. Jiné zase
vydrží sepnuté jen chvilku a hned zase rozpínají, takže vlákna zářivky se
nestačí nažhavit a startovacích pokusů musí být zbytečně mnoho. Další zase
"lepí" v sepnutém stavu, takže v zářivce se rozsvítí konce jako žárovky a
třeba 5 sekund svítí, než za hlasitého lupnutí startér konečně rozepne a
pokud se tak stane zrovna v nule proudu, stejně nezapálí a děj se opakuje...
Kdysi byly startéry výkonově odstupňované (20 - 40 - 80W), dnes je jeden typ
20 - 80W, ale mám pocit, že opět tato "optimalizace" věci spíše zhoršila. V
mém svítidle v pokoji dodnes slouží bakelitové startéry Tesla s víčkem z
tvrzeného papíru (jedno se bohužel už ztratilo), jeden z nich je starší než
já (rok 1961 :-) ) a fungují mnohem lépe, než ty moderní šmejdy, které máme
např. v práci.
  Zdraví Pavel