Webasto naftove topeni

Úterý Leden 17 07:45:12 CET 2012

2012/1/17 Jaroslav Buchta <jaroslav.buchta na hascomp.cz>:
> Zkousim vsechno, krome vyrobce - ten by urcite poradil at to poslu na servis
> za dlouhy penize ;-)

Já jsem kdysi jednoho výrobce přesvědčil, aby mi poradil, jakou diodu
mám dát na DPSs místo tý úplně černý. Byla to jakási firma, co
vyráběla malý fotovoltaický elektrárny, resp. tohle bylo spíš demo -
projekt "Slunce do škol". Během mýho působění ve funkci vojína u
útvaru civilní vojenské služby na SPŠ se to porouchalo, takže ten
krásnej panel na chodbě, co hrdě ukazoval, kolik energie už to
vyrobilo, začal ukazovat úplný nesmysly, protože tomu odešlo napájení
;) Závada na desce byla vidět na první pohled, bylo to černý jak bota,
dioda i kousek plošňáku, se svými tehdy ještě ne tak dobrými znalostmi
(prostě málo zkušeností) jsem poznal, že je to nějaká ochranná nebo
zenerova dioda, ale netrouf jsem si tam dát něco od boku, tak jsem
volal výrobci, kde to taky nejdřív chtěli opravit sami, jenže když
jsem řek, že si tak banální závadu dokážeme opravit vlastními silami,
jen když nám řeknou hodnotu součástky, tak vyměkli a řekli "zenerova
dioda 5V1". Celkově mi ten návrh připadal zvláštní, bylo tam trafo
(typ do DPS, zalitý v plastu, poměrně velké), pak nějaký MC33063,
který vyráběl 5V a na tom ta zenerka. Jestli to místo 5V dávalo 5,2
nebo tam holt bylo zvlnění, které tu 5V1 zenerku pomalu odpalovalo,
nevím. Podle mě by tam 7805 sloužil stejně dobře a s větší
spolehlivostí, než DC/DC měnič. Jestli šlo výrobci o malé ztráty, měl
tam dát rovnou zdroj spínaný na primáru, tohle šetřilo energii jen
trochu a ještě to bylo blbě navržené. Možná záměrně, holt kurvítko je
nejlepší podpora prodeje ;)

> Stejne jsem po rozebrani byl prekvapen, jak v tom nic
> neni a ze je to tak drahe - 3 hlinikove odlitky, 1 ventilator, 1 zhavici
> telisko a desticka s par soucastkama, horak je slozenec z poniklovanych
> plechu...

Pak je tam nějaké know-how, marže a nakonec i kdyby čisté výrobní
náklady byla 1 Kč, Webasto to může prodávat třeba za 30 tisíc (tj.
někdo by řek "zlodějna"), když to zákazníci za ty peníze kupujou,
museli by soudruzi z Webasta bejt úplně blbý, kdyby to nechávali jen
po 2 Kč (a ještě pořád by to byl 100% zisk, čili strašně nemorální).
Zisk, to je ten důvod, proč ty topení vyráběj.

A samozřejmě, je po tom poměrně malá poptávka, kdyby se to montovalo
do každýho auta, tak to taky bude stát 1/10 toho, co teď.

P.K.