ako funguje tyristor

balu@home daniel.valuch na orange.fr
Středa Leden 11 23:53:52 CET 2012

skusim jednu taku prazdninovu skoro piatkovu. Pozreme sa hlbsie na to
ako funguje tyristor :-)
Vsetci vieme zo skoly ze tyristor sa zapne prudom do riadiacej elektrody
a ostane zapnuty pokial nim tecie prud a neklesne pod uroven
udrziavacieho prudu.
Otazka ktoru by som chcel rozobrat je ale trochu podrobnejsia a v skole
sa neuci. Predstavme si napajaci zdroj v ktorom je blokovaci kondenzator
a tlmivka. Tyristor je zapojeny na vystupe a chrani zataz tym ze sa v
pripade poruchy vyskratuje co zdroj zdetekuje a vypne mu poistka.
Prud ma ale zaujimavy priebeh. Najprv sa cez kondenzator vybije
kondenzator, prud klesne na malu hodnotu, tyristor sa teda vypne.
Medzicasom tlmivka ale zistila ze uz nema zataz a zacne tlacit na vystup
vysoke napatie ako ked sa odpoji cievka a nema komutacnu cestu.
Existuje v pripade tyristora moznost dodavat do riadiacej elektrody
kontinualne prud co ho udrzi otvoreny? Je to normalny prevadzkovy mod
alebo tam nieco zhori?
Nad dlzkou spustacich pulzov som nikdy nerozmyslal. Ako to funguje v
realite?
b.