OT: bioplynova elektrarna - na co se zeptat ?

bosorka.p na seznam.cz bosorka.p na seznam.cz
Středa Leden 11 12:31:04 CET 2012

Jak to smrdi , no strasne :-)
Pokud tu je nekdo z Trebone nebo okoli at poreferuje tam je nejstarsi bioplynka v CR.
Mame malo vstupnich dat, ale zakladem bioplynovych stanic je zpracovani biologickeho odpadu ze zemedelske vyroby , vetsinou se jede na kejdu od prasat, a jsou ji potreba vagony proto se stavi blizko velkokapacitnich prasecaku a kdyz ne tak se do nich ta kejda vozi a smrdi uplne stejne jako v prasecaku.

Pokud si to mame popsat tak na zacatku bioplynky je pripravna nadrz do ktere se nahazi praseci kejda, kravsky hnuj proste zivociske kakani, mohou se pridat cistirenske kaly , k tomu se da nejaky bio. material treba ta kukurice a pekne se to zamicha a ceka az se uvolni misto ve fermentoru. Pokud chce vedet jak smrdi desitky tun prasecich fufinek na TV Prima o tom je nejaky porad, tusim se to jmenuje Spinava prace a ted bude dil z bioplynky, alespon podle reklam. Nasleduje presun do fermentoru , tam by lem proces byt anerobni a izolovany od okoli, jak dalece se da utesnit mensi tenisova hala nechme stranou. V kazdem pripade dochazi k hydrolitickemu rozkladu , nasleduje rozklad na kyseliny , alkoholy, CO2 a vodik, v dalsi fazi se vytvari kyselina octova a opet CO2 a vodik, v posledi fazi vznika z CO2 a vodiku metan.
z fermetrou tedy leze metan, ktery splalujeme a pak tzv. digestat, tedy pevna cast , ta kupodinu az tak nesmrdi a da se tim hnojit. Poslednim odpadem je fugat, tedy spinava voda, ktera se musi cistit a pokud vase obec nema cisticku, ktera to zvlada nasleduje zpravidla brzy velka investice do cistirny odpadnich vod neb cela CR je podle EU jedno velke vodarenske pasmo :-)

V bioplynove stanici jsme byl rekneme 8x v zivote, a pokazde to tam a v okoli smrdelo tak, ze bych si zhruba 1-2km od ni nekoupil dum ani kdyby byl zadarmo (mozna jsme mel smulu a meli zrovna pokazde nejakouporuchu :-))) ). Pokud by mi neco takoveho chtel nekdo postavit za barakem tak ho zastrelim protoze by muj dum byl proste neprodejny. Podobnou bio technologii byl napriklad lihovar v Trmicich, investice za miliardu, tisice kecu o tom jak to nesmrdi,. jaka to je pohodicka kdyz to spustili tak se trmicti nestacili divit a slabsi povahy se vyzvraceli s podoby. Kdyby nezkrachovali tak by se tam drive nebo pozdeji strilelo, tak to byla bezproblemova a cista technologie :-)

Nicmene, abych jen nehanel, pokud je v miste obri prasecat a postavi se to v jeho arealu tak proc ne smrad tam je tak jako tak, pokud mistna pracuji v prasecaku tak jim to asi neprijde.

Pokud jde o pripojky pro vas nepodepisoval bych zadny zavazet typu nesmite se pristich 10 let odpojit a musite rocne odebrat x GJ , nezmam nikoho kdo neco takoveho podepsal a zaroven by do 5let nelitovat a nedivil se kolik ze to plati za GJ.
Jak se bude uctovat dodane teplo? On predavaci vymenik tepla stoji bratru 50k Kc ci bude, kdo plati jeho opravy, kdo ho zaplati atd. Na to se ptejte.

PB

>Proc je to vetsi prusvih a jak to radove vice smrdi? Tedy spise v cem je
to prusvih? Pokud se to pouzije na vytapeni domu? Tam mozna ano, ale
pokud se rekne natvrdo, ze hlavnim duvodem stavby je vyrabet elektrinu a
pri dnesnich cenach na tom vydelat, tak je to neco jineho. Navratne to
urcite je, elektrinu to dodava stabilne. Samozrejme je tu problem
dotacni a vysoke vykupni ceny, ktere platime, ale to je jina politika.

Martin Hanek