OT: bioplynova elektrarna - na co se zeptat ?

bosorka.p na seznam.cz bosorka.p na seznam.cz
Středa Leden 11 11:31:22 CET 2012

Teprve ted jsem si precetl nadpis tak jde o kotelnu na biopaliva nebo o bioplynovou stanici?
Prusvih je oboji, jen ten bioplyn je podle meho vetsi a radove vice to smrdi a pokud nemate nekolik prasecaku je to bezpredmetne.

PB

>Pocitejte se mnou, tem 1MW ma být eletrický výkon?
Pocitejme tepelny vykom 3MW
Pokud ano a budete topit obilnou slamou nebo kukurici.
1kg obilne slamy ma v relau vyhrevnost 13MJ tj. 3,6kWh, jinak receno musime spalit 840kg slamy za hodinu. Po zapocteni ucinnosti kotle 1t/hodina
Pokud ten zazrak budeme provozovat 6 mesicu v roce 6*30*24= 4,3tisíce tun slamy.
U kukuřice na siláž máme v ČR výnos 30t/ha, ovsem to je mokra kukurice, v suche, rekneme 20tun (odhad),
Maji vasi zemedelci 220ha poli nutnych pro pestovani paliva?
Pokud se nepletu tak aktualni vykupni cena kukurice na silaz je 1000Kc/tuna mokre kukurice penezne si zemedelci prijdou na 6,5MKc/rok

- Cernym uhlim se moc netopi, srovnejte s hnedym.
- V realu je to dnes tak, ze je levnejsi topit plynem nez topit bionasou v podobe drevenych peletek, 1tuna peletek stoji prumerne 4500Kc a energeticky jde o 16MJ/kg s ucinnosti 80%, m3 plynu ma vyhrevnost 33,9MJ (kondenzacni kotel 110%) 33.9/16*1.3= pokud stoji 3m3 plynu 13Kc a zapocitate naklady na dopravu peletek jste na tom u plynu lepe.
- V TV neustale vidam reportaze kterak obce na podobne ekologicke bazmeky dojely, jak je to drahe, jak se lide vraceji ke klasickemu topeni atd.

PB

dobry den.
dneska je u nas schuze zastupitelstva a obcanu, pro "predschvaleni"
vystavby BE, u nas v obci.
nestacil jsem se poradne pripravit a potreboval bych mit pripravene ty
spravne otazky, aby bylo
jasne, jak to s tou BE a prospesnosti pro nas je.
BE ma byt cca 1MW + zalozni kotelna na stejny vykon.
cena cca 100mil. kde 40% ma byt dotace, pokud se ale vyuzije teplo k
vytapeni domacnosti.
BE bude stat ve "strediskove" obci, vytapet se budou podle podminek jine
3 obce do cca 3-4km, co nemaji plyn, jinak by nebyla dotace.
slibovane "bonusy", pripojka + vymenik do baraku zdarma, cena za teplo
nekde mezi uhlim a plynem.
"zahady" :
- neni tu zadny prirozeny zdroj biomasy, je tedy nutne nasmlouvat s
okolnimi zemedelci pestovani kukurice a podobnych cajku.
- bylo naznaceno(uz na jine schuzi v jine obci), ze by obec vlastnila BE
jen prvnich 5-6 let ?
- dopredu chteji predbezny souhlas/potvrzeni pripadneho odberu tepla .
- upozornuji, ze nemuzou garantovat cenu tepla ?

co me vrta hlavou(nebo je mi spis jasne )
1.BE bude stat/smrdet v jine obci, nez se bude vytapet = fajn bydlim v
te jine obci ...
nevim co na to mistni okolo ty hruzy.
- BE podle uzemniho planu bude stat na jedinem moznem miste(pripojka,
pozemek atd.) vedle
farmy, co vlastni starosta :-).
- proc by mel BE provozovat  po nekolika letech nekdo jiny nez obec,
kdyz to nese zlata vejce s garanci statu ?

me z toho vychazi, ze se urcita zajmova skupina(zemedelci v
zastupitelstvu a spol.) rozhodli postavit si BE, aby meli
jasnej a asi i dotovanej odbyt na biomasu. pestovani asi bude mene
narocne, nez neceho uzitecneho.
aby to nemuseli "zatahnout" cely samy pres banku, namocej do toho lidi s
vytapenim, kde stat prihodi 40% penez
a lidi nemaj cestu zpatky, pokud si na dalkovy teplo zvyknou.
ceny urcujou tedy zase jen zemedelci, protoze vozeni kukurice od jinud,
bude tak nejak ekonomicky mimo ?

nasel jsem si nejake udaje na tzb-info :
topeni barak cerny uhli cca 25000kc/rok
dalkove topeni z biomasy cca 26000/rok , tedy stejne.
cena tepla z biomasy 250-350kc/GJ
vykupni cena 4kc/kWh (+ nejakej zelenej bonus ? )

na co zasadniho bych bych se mel tedy zeptat, aby se tohle nejak
rozkrylo, pripadne aby clovek k tomuhle pocitani
mohl nit duveru ?

vzhledem k tomu, ze lide se dozvedi pripojka zadarmo, cena mensi nez
plyn, souhlas je predem danej ....

predem diky a postrehy ...
tomik.

p.s. topim primotop. elektrikou, kde jsem pred dokonceni
rekonstrukce/pristavby s min. tep. ztratou, takze me to vlastne nemusi
zajimat ..