Gumetály - rozluštění

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Pátek Leden 6 07:19:28 CET 2012

Zdravím,
  sice už se to provalilo dřive, ale dle slibu uvádím řešení svého čtenářského
kvizu.
  Slovo gumetál bylo patrně vymyšleno Karlem Čapkem a použito v jeho díle
Krakatit. Příslušná citace je zde:

U katedry sedí profesor Wald a tahá se suchou ručičkou za vousy, jako vždy. "Povězte," praví profesor Wald, "co víte o třaskavinách."
"Třaskaviny třaskaviny," začíná Prokop nervózně, "jejich výbušnost záleží na tom, že že že se náhle vyvine veliký objem plynu, který který se vyvine z mnohem menšího objemu výbušné masy... Prosím, to není správné."
"Jak to?" táže se Wald přísně.
"Já já já jsem našel alfavýbuchy. Výbuch totiž nastane rozpadem atomu. Částečky atomu se rozletí - rozletí -"
"Nesmysl," přeruší ho profesor. "Není žádných atomů."
"Jsou jsou jsou," drtil Prokop. "Prosím, já já já to dokážu -"
"Překonaná teorie," bručí profesor. "Nejsou vůbec žádné atomy, jsou jenom gumetály. Víte, co je to gumetál?"
Prokop se zapotil úlekem. Toho slova nikdy v životě neslyšel. Gumetál? "To neznám," vydechl stísněně.
"Tak vidíte," řekl suše Wald. "A pak si troufáte dělat kolokvium. Co víte o Krakatitu?"

  Tedy, patrně nejlepší odpověď na kvizovou otázku č.1 by byla "Gumetál je
nesmysl, určený na zmatení chudáka studenta". Ono to má hlubší význam, neboť
daná zkouška či kolokvium, jak se tehdy říkalo, se odehrává v mysli
těžce nemocného a v horečce blouznícího hlavního hrdiny, ale otázky profesora
Walda ve skutečnosti pochází od spolužáka tohoto hrdiny, který se vměšováním
do jeho snu snaží z něj vyloudit tajemství Krakatitu.

  Odpověď na druhou otázku byla vyřčena v úvodu tohoto mailu.
  Děkuji všem, kteří se zúčastnili minikvizu a pokud by třeba díky němu něko
opět vytahl z poličky tuto knížku, případně si ji stahl do své čtečky, jak zde
kdosi naznačoval, svůj účel splnil více než dobře.

  Zdraví Pavel