RS485 v kabelove rozvodne

Pavel Poucha p.poucha na papouch.com
Středa Únor 22 16:01:35 CET 2012

S tou RS485 je to v praxi trochu složitější, a někdy mám chuť věci s RS485
přestat prodávat. Hlavně proto, že není v hlavách projektantů zaběhaná, a
díky tomu dělají různé hlouposti, takže pak nic nefunguje. Extrémní případ z
poslední doby je jedna FV elektrárna, kde projektant nechal zakopat do země
několik kilometrů velmi drahého, ale parametry zcela nevhodného kabelu.

Proto se snažím spíš prosazovat zařízení s Ethernetem, v dnešní době (snad)
už nikoho nenapadne tahat jej silovým kabele. Ethernet je fyzicky na
podobném principu (dif. pár) jako RS485, ale naštěstí je galvanické oddělení
striktně požadováno a na všech kartách atd. trafo je.

K tomu zemnímu vodiči: norma o něm nemluví, protože pak se poněkud ztrácí
výhoda, že jednotlivé části mohou proti sobě alespoň trochu plavat.

Ono se taky často nemluví o odporech definujících klidový stav a leckde
vůbec nejsou. Nechává se jaksi na ostatních vrstvách, aby si poradili s
volně se plácajícími vodiči ve chvíli, kdy na linku nikdo nevysílá. S tím si
ale lze poradit jen těžko, když jakýkoliv šum přijímač pak pochopí jako
startbit.

Hezký dokument je třeba také tady:
http://www.interfacebus.com/Design_Connector_RS485.html .

S pozdravem