Re: Nedělní OT: Na návštěvě v CERNu

J.Polivka jpolivka na volny.cz
Úterý Únor 14 08:33:26 CET 2012

Hezké. Děkujeme. Zasloužil byste od každého koho to zaujalo jako mne, prémiovou SMS na Váš účet :-))
Jindra Polívka

From: "Šerých Jakub" <Serych na panska.cz>
To: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
Sent: Monday, February 13, 2012 8:40 PM
Subject: RE: Nedělní OT: Na návštěvě v CERNu

Nafoti se serie fotek z panoramaticke hlavy. Tohle je delane pri ohniskove vzdalenosti 14mm, obrazek nasvislo, pootaceni po 36°,
tedy 10 obrazku kolem dokola. Takove kruznice jsou dve -32° a +32° a pak jeste fotka svisle nahoru a svisle dolu. Tedy celkem 22
fotek. (Umim i HDRko, tam se to hnedka vysvihne na minimalne 66 fotek, ale tady v tunelu diky vicemene rovnomernemu osvetleni to
nebylo potreba).
Smyslem panoramaticke hlavy je nejen mit pod kontrolou pootaceni (mam takovou (rucni), ktera ma ve vodorovne rovine nastavitelne
"cvaky", takze tenhle uhel se kontroluje velmi snadno a vertikalni sice cvaky nema, ale meni se behem foceni jen malokrat).
Hlavnim smyslem je otacet fotakem v tzv. uzlovem bodu opticke soustavy. Ten odpovida optickemu stredu idealne tenke cocky, kterou
by sla pouzita soustava teoreticky nahradit. Tim, ze se otaci kolem stredu cocky, jsou vsechny fotky focene presne ze stejneho
mista a nedochazi tak k problemu paralaxy (mam to popsane tady:
http://jakub.serych.cz/jak-fotografovat-panorama-priprava, ale po padu serveru tam schazi nejake obrazky, jeste jsem je nestihl
dodelat).

Obrazky se pak vezmou do IMHO nejlepsiho softwaru, ktery na to existuje (zkousel jsem jich asi 5 nez jsem si koupil prave tento):
http://www.ptgui.com/ a tam se s nimi laboruje podle kvality a narocnosti nasnimanych fotek tak 1 - 10 hodin (u tech CERNovych
jsem to mel tak po 1,5 hodinach hotove. Mimo tento cas straveny praci s obrazky je potreba pocitat jeste dobu blendovani
vysledneho panoramatu, ktere pocitaci u poradneho HDRka trva klidne i 15 hodin (tady trvalo tak kolem hodiny u kazdeho panoramatu.
Pak se ekvirektangularni projekce, ktera z toho vypadne zkonvertuje na krychlovou projekci (6 ctvercovych obrazku odpovidajicich
hranam krychle). Na tech se ve PhotoShopu vyretusuji nedostatky (odstrani se z pohledu bottom stativ atd.). Nasleduje uz jen
pomerne rychle prohnani vysledku softwarem Pano2VR http://gardengnomesoftware.com/, ktery z toho udela vysledny Flash nebo
RychlyCas.

Jakub Serych