RE: Nedělní OT: Na návštěvě v CERNu

DeeJay deejay na email.cz
Pondělí Únor 13 21:42:46 CET 2012

Dekuji za podrobny navod ... web jsem si take procetl, sice se do toho v
tehle petiletce nepustim, ale zase vim o neco vic.
Je s tim kopa práce, ale jak uz tu psali kolegove - vysledek opravdu stoji
za to.
Na tahleta technicka zakouti to je skvela vec ...

DJ

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces na list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On
Behalf Of Šerých Jakub
Sent: Monday, February 13, 2012 8:40 PM
To: HW-news
Subject: RE: Nedělní OT: Na návštěvě v CERNu

Nafoti se serie fotek z panoramaticke hlavy. Tohle je delane pri ohniskove
vzdalenosti 14mm, obrazek nasvislo, pootaceni po 36°, tedy 10 obrazku kolem
dokola. Takove kruznice jsou dve -32° a +32° a pak jeste fotka svisle nahoru
a svisle dolu. Tedy celkem 22 fotek. (Umim i HDRko, tam se to hnedka
vysvihne na minimalne 66 fotek, ale tady v tunelu diky vicemene rovnomernemu
osvetleni to nebylo potreba).
Smyslem panoramaticke hlavy je nejen mit pod kontrolou pootaceni (mam
takovou (rucni), ktera ma ve vodorovne rovine nastavitelne "cvaky", takze
tenhle uhel se kontroluje velmi snadno a vertikalni sice cvaky nema, ale
meni se behem foceni jen malokrat). Hlavnim smyslem je otacet fotakem v tzv.
uzlovem bodu opticke soustavy. Ten odpovida optickemu stredu idealne tenke
cocky, kterou by sla pouzita soustava teoreticky nahradit. Tim, ze se otaci
kolem stredu cocky, jsou vsechny fotky focene presne ze stejneho mista a
nedochazi tak k problemu paralaxy (mam to popsane tady:
http://jakub.serych.cz/jak-fotografovat-panorama-priprava, ale po padu
serveru tam schazi nejake obrazky, jeste jsem je nestihl dodelat).

Obrazky se pak vezmou do IMHO nejlepsiho softwaru, ktery na to existuje
(zkousel jsem jich asi 5 nez jsem si koupil prave tento):
http://www.ptgui.com/ a tam se s nimi laboruje podle kvality a narocnosti
nasnimanych fotek tak 1 - 10 hodin (u tech CERNovych jsem to mel tak po 1,5
hodinach hotove. Mimo tento cas straveny praci s obrazky je potreba pocitat
jeste dobu blendovani vysledneho panoramatu, ktere pocitaci u poradneho
HDRka trva klidne i 15 hodin (tady trvalo tak kolem hodiny u kazdeho
panoramatu. Pak se ekvirektangularni projekce, ktera z toho vypadne
zkonvertuje na krychlovou projekci (6 ctvercovych obrazku odpovidajicich
hranam krychle). Na tech se ve PhotoShopu vyretusuji nedostatky (odstrani se
z pohledu bottom stativ atd.). Nasleduje uz jen pomerne rychle prohnani
vysledku softwarem Pano2VR http://gardengnomesoftware.com/, ktery z toho
udela vysledny Flash nebo RychlyCas.

Jakub Serych