Desulfatace Pb baterii ?

HW CNCnet.info hwnews na cncnet.info
Pondělí Únor 13 20:16:21 CET 2012

Jak jsem psal tak jsou to polopravdy - tedy ty doporuceni ani neuskodi a
ani nepomuzou. Namatkou:

     Petr Semerád taky doporučuje pravidelně kontrolovat nabití
akumulátoru. Pokud nemáte vlastní voltmetr, využijte k tomu každou
návštěvu servisu. Nebo aspoň jarní a podzimní akce automobilek.

Vlastnim voltmetrem nic nezjistite (krome napeti baterie) - musite mit
zatezak, kterej v servisu nebo v lepsich akuprodejnach maji (nebo
mivali). Vlastnim merakem si muzete predevsim zmerit napeti v soustave
za chodu motoru - coz povazuju skoro za nejdulezitejsi. Tedy zda to
dobre dobiji.

     "Pokud je akumulátor vadný z výroby, projeví se to do půl roku,"
říká Semerád. Pozdější závady jsou prý v naprosté většině případů
zapříčiněny špatnou údržbou. Akumulátor se dostatečně nenabíjí, nebo
naopak přebíjí. Nebo máte závadu na elektroinstalaci. "Zkratované
akumulátory zamrznou a roztrhnou se při několika stupních pod nulou,"
uvádí Bosch.

No, ze zrovna firma Bosch neco takoveho tvrdi kdyz zrovna jejich rada
tusim SilverLine byla povestna praskanim propojovacich mustku a ne jen
do 6 mesicu od prodeje. Jinak zkratovane akumulatory delaji uplne jine
efekty nez ze zmrznou - vetsinou prave nemaji snahu zamrzat. ;-) Jinak
akumulator zamrza proto, ze je vybity (ne zkratovany) a hustota
elektrolytu se snizuje az tak, ze teplota kdy zamrza je blizka nule (z
te zaporne strany).

     "Akumulátor se v takových situacích nemá šanci pořádně dobít.
Zákazníkům říkáme, že pro navrácení energie potřebné pro start je nutné
průměrně ujet - dle dobíjecí soustavy - více jak padesát až šedesát
kilometrů," vysvětluje Semerád.

V tom pripade mi zrejme nejaka dobra duse kazdej den dobiji baterku.
Dojizdim bezne 5.5+5.5km  tedy minimalne dva starty a kazde rano pred
startem bezi cca 20 minut bufik (cca 70-80W prikon) - dneska jsem treba
startoval asi 8x na podobne vzdalenosti. Jedine co delam tak jednou
rocne baterku vyndam a dobiju ji pred zimou na vyssi napeti (cca 15.5V)
i za cenu, ze bude trochu varit (i kdyz se neda dolit) - to zajisti
dokonale rozpusteni siranu - pri nabijeni plati zhruba to, ze pri
dosazeni plynovaciho napeti 14.4-14.6V (proto je na toto napeti serizen
regulator v aute - tesne pred tim nez se to zacne varit) je baterie
dobita na cca 70% kapacity - pro nabiti na 100% je treba tuto hranici
prekrocit - nabijeni uz neni tak ucinne (rozklada se voda), ale zajisti
to kompletni rekombinaci na deskach

     Největším "morem" je teplo," popisuje Petr Semerád. "Bohužel se
tomu ale nedá zabránit," dodává. Nejhorší jsou podle něj výjezdy na
dovolenou k moři, kde auto odstavíte na čtrnáct dní na horku.
     Teplem dochází k velkému samovybíjení, následně k sulfataci desek,
které tímto jevem následně ztrácí kapacitu. Sulfatace je hromadění či
usazování síranu olova na povrchu a v pórech aktivního materiálu
akumulátorů - olověných elektrodách.
     "To, že horko akumulátoru ublížilo, se bohužel projeví až v zimě,
kdy potřebujeme roztočit studený motor, jehož vnitřní odpor je větší než
v letních měsících."

Ano, teplo je nejvetsi mor protoze vysusuje bezudrzbove baterie, ktere
nelze dolevat - ja si nelajznu nasilne oddeklovat baterku behem tri let
kdy na ni je zaruka - bohuzel uz za tuto dobu je nacata takze pak uz to
je vetsinou jedno (desky se vysypou za zkratujou clanek).
Jenze to neni teplo ze Slunce na dovolene, ale teplo v motorovem
prostoru, ktere jsou dnes prehustene, nevetrane (kvuli ucinnosti a
aerodynamice - se chladi jen to co je treba) - pokud byste mel otevrene
provedeni baterie tak byste zjistil, ze u baterii otocenych jednim
koncem k motoru ten krajni clanek jde vzdycky do haje jako prvni a chybi
v nem nejvic vody. To ze stravite u more 14 dnu rocne a na auto tam
prazi slunicko, je uplne zanedbatelne co te baterce bezne provadite za jizdy

A mohl bych samozrejme pokracovat...

S pozdravem
Radek Vicek