Re: Dimenzování nulového vodiče

Martin Persich persich na transcon.cz
Neděle Únor 12 12:52:40 CET 2012

Úvaha je v základu správná, nulovým vodičem poteče opravdu součet proudu
všech tří fází, ovšem bude to součet vektorový. Jednotlivé fáze jsou
posunuty vždy o 120°, takže v případě shodného zatížení všech tří fází
vychází tento součet "nula", tzn. tento vodič je tam vlastně v tomto případě
zbytečný. V praxi se nulový vodič dělá u "malých" kabelů shodného průřezu
jako fázové vodiče, u kabelů s větším průřezem je dokonce nulový vodič o
"jeden průřez" menší. Dimenzuje se tedy shodně jako fázové vodiče.
Martin. persich na transcon.cz

----- Original Message -----
From: "Jiri Foldyna" <jiri.f na avizo.cz>
To: "HW server konference" <hw-list na list.hw.cz>
Sent: Sunday, February 12, 2012 12:44 PM
Subject: Dimenzování nulového vodiče

Dobrý den,

přiznám se bez mučení, že Obecná elektrotechnika 1. a 2. na mé alma
mater u mně nevyvolávala žádnou euforii a zejména její vícefázové
kapitoly na mně nezanechaly významné stopy :-)
Nyní potřebuji dimenzovat nulový vodič pro třífázovou přípojku (nebudou
se ale připojovat žádné třífázové spotřebiče). Tak nějak selským rozumem
bych čekal, že nulákem poteče součet proudů z jednotlivých fází, takže
jsou-li fázové vodiče dimenzovány na proud např. 16A, měl by nulák být
dimezován na trojnásobek, tedy na 48A. To ovšem nesplňuje žádný běžný
instalační kabel CYKY 5xAAA, neboť u něj mají včechny žíly stejný průřez.
Otázka pro odborníka tedy zní: jak je to doopravdy? Je chyba v mé úvaze
(uvědomuji si, že nechat se vést selským rozumem ve věcech vyžadujících
kvalifikaci bývá nezřídka ošidné), nebo jsou kabely CYKY nehorázně
předimenzované (což by mně v době snižování nákladů za každou cenu
vzhledem ceně mědi velmi překvapilo). A hlavně - mám-li fázové přívody
dimenzovány na 16A, na jaké zatížení by měl být dimenzován nulový vodič?

Díky
JF